*

Oho, hupsista Kaikkee ne saksalaiset kekssii, sano akka ku apinan näki

NUM3ROT

Antaa numeroiden puhua:

- Vuonna 2010 Suomessa arvioidaan olevan reilu 8000 pakolaista, määrärahoja nostetaan 39 miljoonaa euroa, kokonaisrahoitus on siis n. 71 000 000 €

- Vuonna 2010 arvioidaan elossa olevan vajaa 50 000 sotiemme veteraania. Rintamalisää maksetaan vajaa 57 milj. euroa.

- Työttömyyden arvioidaan 2010 nousevan huippulukemiin. Lisärahoitusta työllistämistoimiin varataan 70 miljoona euroa.

- Kansainväliseen kehitystyöhön varataan 796 504 000 euroa.

- Kotimaan "kehitysalueiden" kehitystyöhön (maakuntien kehitys) riittää 32 milj. euroa.

- Nuorisotyö 11 023 000 euroa.

Kehitysmäärärahoista on nostettava esimerkiksi Tansania, joka on Suomelle merkittävin ja pitkäaikaisin kehitysavun saaja. Tansaniahan on hyvin köyhän maa, jonka valtionbudjetista 40% katetaan juuri ulkomaisella kehitysrahalla. Ensi vuonna Suomesta lähtee Tansaaniaan 38 500 000 euron kolikkoa, mikä siis tarkoittaa, että Suomi maksaa jokaiselle tansanialaiselle vuodessa vajaan euron avustusta. Tuolla rahalla on Tansaniassa kehitetty mm. peruskoulutusta, uudistettu paikallishallintoa, kunnostettu teitä ja tuettu erillaisia ympäristö- ja metsähankkeita sekä ihmisoikeustyötä. Kehitysavulla on voitu auttaa miljoonia ihmisiä ja kehitetty kokonaista yhteiskuntaa. Hienoa, eikö vaan?

Kyllähän nuo kehitysavut vaikuttavat niin huimilta, että ihan epäilen, ymmärsinkö jotain väärin. Mutta toisaalta, jos maksaisimme Tansaniaan kehitysapua suhteessa saman verran, kuin mitä pakolaiset Suomessa maksavat, niin Tansaniaan lähtisi ensi vuonna Suomesta 35 677 500 000 €.

Joskus minusta tuntuu, että ihan kaikenlaisilla tempauksilla ja keräyksillä kerätyillä varoilla saadaan paljon enemmän ja tehokkaammin hyvää maailmaan, kuin valtion rahoista ohjatuilla rahoilla. Mieleeni tulee esimerkkinä Nenäpäivä -keräys, jolla muistaakseni kerättiin pari miljoonaa euroa rahaa, avustuskohteita oli ympäri Afrikkaa ja mm. Somaliaan perustettiin tyttöjen ja naisten sukupuolielinten silpomista hoitava traumakeskus.

Auttaminen Suomessa on kallista, emmekä me edes tiedä, että ne todella eniten apua tarvitsevat ihmiset päätyvät tänne hyvinvoinnin ja huollon piiriin.

Mielestäni hallitus lähti nyt väärälle linjalle kasvattaessaan Suomeen tulevien pakolaisten ja pakolaisiin käytettävien varojen määrää, kun samalla kehitysapua kasvatettiin vain "roposilla". Tässä taloustilanteessa jo pelkästään kansalaisten mentaliteetti on vähän sellainen, ettei tänne uusia moniosaajia tarvita.

Kontiolahtelaiset ovat jo kyrsiintyneet, mietin vaan, että missä se tympääntyminen tulee seuraavana vastaan.

Maamme henkinen selkäranka, Kansan Uutiset, olivat päässeet jo leimaamaan Kontiolahden trendikkäästi apatheidikunnaksi (ihan tuli käytetystä retoriikasta mieleen eräs Uuteen Suomeen bloggaava naisimmeinen...), kun kontiolahtelaiset halusivat kieltää pakolaiskeskuksen asukkailta jalkapallokentän ja uimarannan käytön. En tiedä, että mitä siellä on tapahtunut, mutta tuskinpa ihan heppoisin perustein SPR:kään on moiseen järjestelyyn suostunut. Tietenkään ei pitäisi puhua näistä "olen vähän kuullut" -jutuista, mutta käsitykseni mukaan aika paljon pakolaiskeskusten ja niiden ympäristöjen tapahtumista jätetään julkisuuteen tuomatta, pelko rasismin lietsonnasta on kova... jopa siinä määrin, että meidän suomalaisten oikeuksista ollaan valmiita joustamaan.

Mutta vielä on pakko ottaa tähän tekstiin hieman Karjala-aihettakin. Hitsi kun eilen meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun luettuani uutisen näistä liikemiehistä, joilla on ehkä yksi Suomen historian mielenkiintoisimmista projekteista menossa. Jollain on kyllä vielä minuakin ylivilkkaampi mielikuvitus! En voi yksinkertaisesti muuta kuin pitää peukkuja kyseiselle porukalle pystyssä! Siis kerrassaan mahtavaa! Saamme varmasti seurata vielä mielenkiintoisia juonenkäänteitä ja poliittisia kannanottoja.

Joko Lipposen Puavo on avautunut aiheesta?

xoxo

Helena

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Käyttäjän saramo kuva
Jussi Saramo

Kun nyt harjoittelet suhteellisuudentajua, niin ajatteleppa että pelkästään yritysten kelamaksun poisto maksoi enemmän valtiolle kuin kaikki luettelemasi asiat yhteensä!

Mikäli meillä olisi pohjoismainen kokonaisveroaste (erotuksen maksaisivat lähinnä varakkaimmat joista pääomatulon saajat on Suomessa pitkälti vapautettu verotuksesta) olisi valtiolla käytettävissä vuosittain 1 000 000 000 euroa enemmän! Se on niin iso raha, että sillä laittaisi kaikki palvelut ja tulonsiirrot kuntoon. Palvelujen parantaminen tarkoittaisi lisätöitä julkiselle sektorille joka kerrannaisvaikutuksineen lisäisi myös yksityisen sektorin työllisyyttä huimasti. Ei olekaan ihme että muissa Pohjoismaissa työttömyys on lähes olematonta Suomeen verrattuna.

Siitä olen samaa mieltä, että nykyisen kehitysavun pitäisi olla tehokkaampaa. Samaan aikaan kun EU riistää kauppapolitiikalla kehitysmaita se antaa toisella kädellä pienen osan takaisin kehitysapuna. Tällä tavoin siellä ei koskaan päästä kunnolla jaloilleen.

Käyttäjän johantranberg kuva
Jukka-Pekka Vasara

Nuorten kannattaisi ehdottomasti ajatella juuri näitä asioita. Mitä tulee 1. kommenttiin niin arvostan aina rehellisyyttä: kommunisteille ei riitä edes nykyiset hirmuverot vaan niitä pitäisi edelleen korottaa. Ihanko yli 100% pitäisi päästä? Onko Kuusisaaresta talot taas jo jaettu? :D

No kyllä seuraava, taas varmaan sellainen "porvarihallitus", tekee hyvää niin afrikkalaisille valtionpäille kuin näille meidän huutavan työvoimapulan paikkaajillekin. Suomalainen veronmaksaja kiusallinen kuin paskakärpänen jyrkeille, mateille ja jutille.

Käyttäjän jormak kuva
Jorma Karlstedt

#2 sama huomio, Jussi on selvästi kehittyvä.

Käyttäjän saramo kuva
Jussi Saramo

Janne (2.)

Todellakin, yksi nolla oli vielä pudonnut pois näppäillessä. Tuo kelamaksu oli miljardin, kokonaisveroaste-ero sen sijaan on 10mrd.

Johan (3.)

Meidän "hirmuverot" on lähempänä Etelä-Eurooppaa kuin Pohjoismaita. Kokonaisveroastetta pitää nostaa 7 prosenttiyksikköä, jolloin saavutamme tuon mainitun 10mrd vuodessa ja muut Pohjoismaat. Maksajiksi ei saa laittaa köyhiä tai tavallisia palkansaajia, vaan verotus kohdentaa pääomatuloihin ja varallisuuteen.

Käyttäjän johantranberg kuva
Jukka-Pekka Vasara

5. Ole huoletta, kyllä me saavutamme ja menemme reilusti ohikin oli vallassa sitten nykyisen kaltainen Porvari tai vaikka puhtaan punavirheä hallitus.. :D

tai siis :(

Ei kerkiä tähän linkkejä etsiä mutta Suomen veroaste on liki kaksinkertainen kevyemmän verotuksen maihin verrattuna ja Euroopan mutasarjassakin ihan pistesijoilla.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Kiitos jällein kommenteista.
Minua kiinnostaisi kuulla Jussilta, että keitä ovat nämä joidenkin toitottavat "varakkaat", joita pitäisi verottaa niin, ettei varakkaita enää olisi. Mikä on siis mielestäsi se vuositulon raja, jolla nousee "varakkaiden" joukkoon.
Ja mitäs jos heidän verotuksensa nostettaisiin hyvin korkealle? Kuinkahan se vaikuttaisi esim. pääoman pysymiseen Suomessa? Varmasti moni "varakas" alkaisi harkita kirjojensa muuttamista esim. Viroon.

Itse ajattelisin niin päin, että jos kaikki byrokratia ja jonniinjoutavat instituutiot ja höpötykset karsittaisiin valtion menoista, ja rahat priorisoitaisiin vain oikeasti tärkeisiin asioihin, niin säästö olisi sitä luokkaa, että veroja voitaisiin pistää alas päin. Toisaalta uskoisin, että jos joka paikassa ei verotettaisi niin järjettömän paljon, niin sen vaikutukset ihmisten kulutustottumuksiin olisi ilmeinen, mikä sitten taas toisi työtä ja lisää kulutusta ja siten veroja valtion kassaan.
Mutta nää menee Jutta Urpilaisen "lamasta päästään globaalilla ja totaalisella talousjärjestelmän muutoksella" -höpötyksiksi :)

Käyttäjän saramo kuva
Jussi Saramo

HEK (7.)

Ei varakkuus ole ongelma, vaan huonot palvelut, pienet eläkkeet ja työttömyysturva sekä työttömyys.

Suomi menettää veroparatiiseihin yli 3mrd vuodessa. Ihan "tavikset" eivät kyllä rahojaan näihin siirrä. Varallisuusvero tuotti loppuaikana näivetettynäkin 150 miljoonaa vuodessa. Pääomatuloista nauttii iso osa väestöstä, ja maksaa niistä vähemmän veroja kuin palkkatuloja nauttivat.

Keinotekoiset rajat ovat turhia. Pääomatuloja pitäisi verottaa samalla progressiolla kuin palkkatulojakin.

Eivät pääomat ole Suomea enempää paenneet Ruotsista tai Tanskastakaan. Toisaalta, jopa alhaisen verotuksen Afrikasta sijoitetaan veroparatiiseihin.

"Turhan byrokratian" karsiminen olisi tietysti hieno juttu. Valitettavasti oikeiston retoriikassa se tarkoittaa yleensä sosiaalitukea.

Käyttäjän annaleena kuva
A-L N

8 Jussi Saramo kirjoittaa:

”Turhan byrokratian” karsiminen olisi tietysti hieno juttu. Valitettavasti oikeiston retoriikassa se tarkoittaa yleensä sosiaalitukea.

Ja pah, ei sen tarvitse tarkoittaa sosiaalitukea, mitäs sanot esim. kyseenalaisen taiteen tukemisesta, doping-urheilun tukemisesta, kansanedustajien ja ministereiden ylisuurista palkoista, palkkioista kulukorvauksista, kehitysavun syytämisestä kehitysmaihin veronmaksajien rahoilla, vaikka siitä ei ole ollut hyötyä yms. Ja perustulomallia on ehdotettu, se karsisi byrokratiaa ja kuluja.

Kyllä on paljon turhia kuluja mistä voisi karsia. Helena on oikeassa tuossa kommentissaan 7 kirjoittaessaan, "että jos kaikki byrokratia ja jonniinjoutavat instituutiot ja höpötykset karsittaisiin valtion menoista, ja rahat priorisoitaisiin vain oikeasti tärkeisiin asioihin, niin säästö olisi sitä luokkaa, että veroja voitaisiin pistää alas päin."

Käyttäjän saramo kuva
Jussi Saramo

Annaleena (9.)

Olen joistain karsintakohteesta samaa mieltä kanssasi. Ja perustulomallista etenkin, jo siitä asti kun Vasemmistoliitto toi sen suomalaiseen keskusteluun 90-luvun alussa.

Suhteellisuudentaju on kuitenkin tärkeää näissä asioissa, joka varmaan käy ilmi Helenan ja minun laittamistani luvuista. Kulttuuriin, liikuntaan, päättäjien palkkoihin ja kehitysapuun laitetut rahat ovat kuitenkin "peanuts" valtion kokonaisuudessa. Toki niitäkin pitää aina arvioida, mutta ei niistä pelastusta saa.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Maahanmuuttajiin ja pakolaisiin menee paljon suurempi summa ehkä 400-500 miljoonaa/ vuosi kun otetaan kaikki menot huomioon:
* asuminen
* koulutus
* lapsituet
* pakolaisapu
* työllistäminen
* keskukset
* erityistuet
* toimeentulotuki
* tulkkausapu
* terveyspalvelut
* poliisipalvelut
* oikeuspalvelut
* sosiaalipalvelut
* lähtömaahan palauttaminen jne.

Joidenki arvioiden mukaan yksi maahanmuuttaja maksaa noin 40 000 euroa/vuosi kun kaikki menot otetaan huomioon.

Käyttäjän saramo kuva
Jussi Saramo

Hemmo entäs maahanmuuttajista saadut tulot? Paikallisliikenteen kuljettajat ja siivoajat sekä monet muut pienipalkkaiset työt hoidetaan nykyään pääosin maahanmuuttajien voimin täällä ruuhkasuomessa. Minusta palkat ovat näissä kohtuuttoman huonoja ja niitä pitäisi nostaa, mutta onneksi joku edes suostuu ne hommat tekemään näillä työehdoilla ja palkoilla.

Jokainen muualla peruskoulutettu maahanmuuttaja tuo meille yli 200 000 euron laskennallisen säästön.

Tuloja ja menoja siis syntyy. Riippuen taloussyklistä toisia saattaa olla selvästikin enemmän. Minusta on kuitenkin vastenmielistä nostaa tämä asia ja nämä marginaaliset kustannukset politiikan keskiöön. Ihminen on ihminen eikä numero, eikä Suomi edes voi sulkea rajojaan, tai jos niin tekisi, ei meillä olisi enää ongelmaa jaettavasta rahasta. Tärkeintä on huolehtia kaikista jotka täällä ovat (ja tietysti maailmantalouden rakenteita pitää samalla inhimillistää). Se on taloudellisesti ja inhimillisesti järkevintä toimintaa.

Jari-Petri Heino (nimimerkki)

#12. Älä Jussi viitsi jauhaa soopaa.Noissa hommissa on enemmän suomalaisia, kuin maahanmuuttajia. Humanitaarisia maahanmuuttajia noissakaan hommissa näkyy hyvin harvoin. Palkoista olen samaa mieltä. Olen jo useasti todennut, että ei ole paskahommia, on vain paskoja palkkoja. Yksi syy kuitenkin nuorten huonoon kiinnostukseen kyseisiä hommia kohtaan on juurikin tämä helvetinkoneisto, joka ei anna minkäänlaista syytä nuorelle hakeutua minkäänlaisiin hommiin. Se, ketä sen helvetinkoneiston on taas kehittänyt, on jos toinen tarina.
Mitä tulee tuohon pääomaan ja veroparatiiseihin, niin oletko ajatellut, miksi Suomesta yleensä katoaa rahaa ja pääomaa niihin veroparatiiseihin. Jep, jep. Juuri siksi, että täällä on jostain syystä käsittämätön verotus niitä kohtaan, ketkä sitä rahaa tähän maaahan tuovat/toisivat. Mistä se käsittämätön verotus sitten taas johtuu. Se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että pystytään pyörittämään sitä helvetinkonetta, joka työllistää satojatuhansia juujaa tyyppejä.

Humanitaarisesta maahanmuutosta ei ole meille yksinkertaisesti yhtään mitään muuta kuin haittaa ja menoja. Hyvän omatunnon ostaminen tulee kalliiksi aivan muille, kuin niille ketkä siitä päättävät. Sen takia jätetään jopa omat heikko-osaiset heitteille.

Käyttäjän annaleena kuva
A-L N

12 Jussi Saramolle:

"Minusta on kuitenkin vastenmielistä nostaa tämä asia ja nämä marginaaliset kustannukset politiikan keskiöön. Ihminen on ihminen eikä numero,"

Et taida tietää mistä puhut, suosittelen lukemaan blogisti Richard Järnefeltin blogin "Säkillä valoa pimeään" ja "Elintärkeät asiat kuntoon" ja varsinkin tuon ensiksi mainitun blogin lukemisen jälkeen voidaan keskustella (lievästi sanottununa) "VASTENMIELISYYDESTÄ" tai marginaalisista kustannuksista tai "IHMINEN ON IHMINEN EIKÄ NUMERO" , tässä linkit edm. blogeihin:

http://richardjarnefelt.blogit.uusisuomi.fi/2009/0...

http://richardjarnefelt.blogit.uusisuomi.fi/2009/0...

Käyttäjän wonterghem kuva
Freddy Van Wonterghem

12/13
Rikkaat venäläiset ostavat Saimaan rantoja, kukaan ei ole kiinnostunut mistä rahat.

Auta armias jos kantasuomalainen onnistuu ja ostaa rantatontti, jo viimeistään seuraavaan verovuoden aikana rupea verottaja kysymään mistä rahat.

Onko sitten ihme että siirrytään Monacoon asumaan.

Jari-Petri Heino (nimimerkki)

" HKL:n 900 linja-autonkuljettajasta 200 on maahanmuuttajia."

http://www.palkkatyolainen.fi/pt2001/pt0102/p01030...

Muualla osuus on vielä pienempi. Juna ja raitiovaunukuskeja taitaa olla vielä pienempi prosentti. Siivojista sairaanhoitajista jne on turha edes puhua, sillä suurin osa heistä on edelleen suomalaisia ja tulee olemaan, jos saadaan palkat ja verotus järkevälle tasolle. Jos otetaan myös huomioon, miten paljon menee rahaa täysin kielitaidottoman ihmisen, joka ei osaa lukea eikä kirjoittaa koulutukseen, niin en nyt oikein ymmärrä noita Jussin argumentteja.

Jostain pitää olla valmis tinkimään ja minusta se on humanitaarinen maahanmuutto. Jo lähtökohtaisesti pitäisi ymmärtää se karmea tosiasia, että entinen hyvinvointiyhteiskunta on menetetty ja ainoa keino rakentaa sitä uudelleen on romuttaa vanha systeemi. Jos sama systeemi jatkuu vielä muutamia vuosia, niin Suomi ei ole enää hyvinvointiyhteiskunta millään mittarilla ja sellainen yhteiskunta ei pysty auttamaan yhtään ketään.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Jussi:
Ihan nopsaan tässä muiden hommien häiritessä:
Mistä sinun mielestäsi sitten pitäisi oikeastaan säästää, vai tulisiko lisärahaa hankkia ainoastaan kiristämällä verotusta?

Mitä tulee bussikuskina ja siistijinä toimiviin mamuihin, niin eihän missään nimessä pidä ajatella, että kaikki maahanmuuttajat olisivat yhteiskunnalle rasite ja Suomi suomalaisille ja plaa plaa plaa. Kiitos maahanmuuttajien, krapulaan saa kebab-pizzerioista pirun hyvää pitsaa, mustikat ja sun muut luonnonantimet mätänisivät metsään, jolleivat ahkerat thaimaalaiset niitä kävisi sieltä poimimassa, monilla pienillä paikkakunnilla esim. kansalaisopistojen kielikurssitarjonnat olisivat varsin suppeita ilman vaikkapa venäläisiä tai saksalaisia maahanmuuttajia ja entäs tuo Freddy... on hänkin varmasti jotain mielekästä täällä Suomessa touhuillut.
MUTTA sitten kun on se maahantulijoiden joukko, jotka kulkevat räyhäämässä yleisillä (ja yksityisilläkin) paikolla, levittelemässä silmät pyöreinä käsiään ja ovat vaatimassa sitä ja tätä ja jos joku kieltää, niin suomalaiset ovat heti rasisteja.

Ja sun ehdotuksesi ilmeisesti on se, että noiden käsienlevittelijöitä lisää ja se sitten maksetaan kiristämällä suomalaisten verotusta? Ehdotuksesi saisi varmaan kansalta murskasuosion :)

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Jussi Saramo
Hemmo entäs maahanmuuttajista saadut tulot? Juuri kerroin mistä tulot koostuvat. Menot ja tulot ovat valtion ja kunnan budjetissa nolla summa peliä. Yrittäjyys ainoastaan tuottaa lisäarvoa.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Mullakin on jo yli 10-vuotta ollut venäjällä tontti ja mökki ilman mitään ongelmia.

Käyttäjän annaleena kuva
A-L N

Helenalle:

Miksi kommentissani nro 14 lukee "kommenttisi on vielä odottamassa arviointia", (ollut jo jonkin aikaa...)

Onko syynä kommenttiini laittamani 2 linkkiä?

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Annaleena, ei mitään tietoa! Jostain syystä se näköjään oli tuolla hallinnassa odottamassa hyväksymistä, jonka nyt tein :)

Käyttäjän annaleena kuva
A-L N
Jari-Petri Heino (nimimerkki)

Se on sen takia, että asetuksissasi (Helenan) on hyväksytty vain yksi linkki.

Käyttäjän timok kuva
Timo K

Vähän asian vierestä, mutta kun tässä kerran kustannuksista kovasti kirjaillaan.

Kuntien talous on huonolla kannalla. Ei toki kaikilla eikkä kaikkialla, mutta liian monella kuitenkin.

Mikähän olisi kunnan ja kuntalaisten tilanne jos kunta tyytyisi toteuttamaan vain ne pakolliset palvelut? Ja nekin lain sallimalla minimitasolla. Eikä sitten muuta.
Vois joku kuntataloutta kustannusrakennetta paremmin tunteva heittää arvioita.

Jari-Petri Heino (nimimerkki)

Jos ajattelee ihan maalaisjärjellä tuota pakolaisten vastaanottokeskus touhua, niin miksi SPR ei pysty keräämään siihen tarvittavia rahoja? Miksi se jää veronmaksajien maksettavaksi. Se, että valtio maksaa pakolaisesta rahaa on veden kaivoon kantamista ja kaikki omilla aivoillaan ajattelevat tietävät, ettei ikiliikkujaa voi toteuttaa.
Ainoita tarvittavia perusasioita ei voi määrittää kuin "kovalla kädellä", jos säästöjä halutaan saada aikaiseksi. Jokaisella kun on niin erinlaiset tarpeet, vaikka totuus varmasti liikkuu tasolla, ruoka ja katto pään päällä, sekä terveydenhuolto ja viranomaistoiminnot, kuten poliisi, palokunta, kunnanhallitus(Mihin ei tarvita 20 ihmistä).

Käyttäjän saramo kuva
Jussi Saramo

JP Heino (13. ja 16.)

Löysit sitten tilastot vuodelta 2001. Tuleppa katsomaan pk-seudun busseihin, tilanne on muuttunut aika paljon tuosta reilusta 20% (joka sekin on huikea osuus).

J. Suuronen (17.)

Kuten olen sinulle ennenkin sanonut, 10mrd ei ole mitenkään mahdoton lisäverokertymä, jos vaan rikkaimmilta aletaan verottamaan kohtuudella. Vielä kerran MUIDEN POHJOISMAIDEN VEROASTE tuottaisi 10mrd enemmän (pelkästään kelamaksun poisto vei miljardin lisää).

HEK (18.)

Hienoa, sinä et selvästikään ole rasisti! Sinun kanssasi keskustelemalla voi siis päästä eteenpäin. Oli kyse sitten oikeiston ennen vihaamista suomalaisista "sosiaalipummeista" tai maahanmuuttaneista, miten erottaisit "jyvät akanoista"? Olisiko meillä jonkinlainen Stasi-tyylinen poliisi, joka kiertäisi katsomassa kuka ansaitsee tulonsiirtoja tai palveluita ja kuka ei?

Hemmo (19.)

Yrittäjätyön lisäksi myös palkkatyö tuottaa Suomeen hyvinvointia. Maahanmuuttajista muuten paljon kantaväestöä isompi osa on yrittäjiä (koska heitä ei usein haluta palkata).

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Kerrankin olen Jussin kanssa samaa mieltä. On täysin kohtuutonta meille palkansaajille, että meiltä kerätään veroja ja kaikki palkan päälle tulevat lisät (sotumaksut yms.) ja passiivinen omistaminen tehtiin Viinasen aikana erittäin kannattavaksi ja samaa linjaa jatkoi Lipponen.

Tämä on valitettavasti kansainvälinen tendenssi tässä asiassa. Esim. yhdysvalloissa suuryritykset maksoivat 80-luvulla 40% kokonaisverokertymästä (en tiedä heidän käsitettä suuryrityksestä), mutta 2000-luvulla bushin ollessa vallassa suuryritysten maksamat verot olivat 10%.

Ilmeisesti tähän maksetaan myös suuryritysten maksamien osinkojen verotus.
(tiedot Michael Mooren kirjasta tyhmät valkoiset miehet).

Ilmeisesti Suomen ollessa viimeksi lamassa lainan saannin ehdoksi asetettiin suuryritysten ja omistajien "hellä" kohtelu. Tämä on pelkkä arvelu, mutta yllätän saman aikaisesti Suomessa tehtiin verouudistus (ja peloteltiin, että IMF ottaa Suomen haltuunsa, hah).

Suomi on jäänyt pysyvästi lamaan (näköjään) ja palkansaajalta tullaan lähivuosina repimään yhä enemmän rahaa yhteiseen kassaan passiivisen omistajan nauraessa matkalla pankkiin.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Jussi, ei jokainen pakolaispolitiikkaa kritisoiva ole rasisti! Ja vaikka kritisoin pakolaispolitiikkaa ja kehitysyhteistyötäkin, niin kyllä mielestäni ihmisten on kannettava tietynlainen kollektiivinen vastuu toisistaan.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että:

- olisi tarkkaan mietittävä, mitä kaikkea voitaisiin pakolaisten lähtömaassa tehtä kyseisen yhteiskunnan hyväksi sillä samalla summalla, joka käytetään täällä muutaman pakolaisen "hyysäämiseen". Kriisialueille voitaisiin viedä tietoa ja taitoa ja pakolaisia auttaa siellä paikan päällä TAI lähialueilla, joissa ei kulttuurilliset erot ole niin suuria.

- miksi joillekin ikuisuuskriisialueille ei voida lähettää rauhanturvaajia ja pakottaa kyseiset valtiot rauhaan, jolloin sitä yhteiskuntaa voitaisiin kehittää?

- maahanmuuttajilta (niin pakolaisilta kuin töihin tänne tulleilta) tulisi kaikilta odottaa ehdotonta suomalaisen kulttuurin hyväksymistä ja siihen sopeutumista ilman mitään äpinöitä ja valitusta. Vain siten he itsekin pääsisivät kiinni suomalaiseen yhteiskuntaan. Enhän minäkään voisi muuttaa jonnekin Saudi-Arabiaan ja alkaa vaatia sitä ja tätä, kun kyllä meillä Suomessa voi tehdä näin.

Käyttäjän saramo kuva
Jussi Saramo

HEK (29.)

No niinhän minä juuri sanoin. Täällä suurin osa kuitenkin näyttäisi olevan. Moni täällä uskoo että esimerkiksi kaikki islamilaisista maista tulevat ovat tietynlaisia.

Siinä vaiheessa kun joku pakenee sotaa tai nälänhätää, on myöhäistä miettiä, miten häntä autettaisiin lähtömaassaan. Tietysti ensisijaista olisi saada sellainen tilanne, ettei kenenkään tarvitse paeta.

Ylivoimaisesti suurin osa pakolaisista onkin naapurimaissa tai omalla alueellaan. Ihan kaikkia ei kuitenkaan ole saatu mahdutettua pakolaisleireille.

Afrikan ongelmat eivät valitettavasti ratkea rauhaanpakottamisella. Itse asiassa länsimaat ja Kiina ovat mukana estämässä ongelmien ratkaisua. Siirtomaavallan aikaset etupiirit ovat yhä olemassa. Aseet ja lahjukset virtaavat köyhiin maihin, ja takaisin virtaa öljy ja muut luonnonvarat sekä halpatuotantotyö.

Käyttäjän saramo kuva
Jussi Saramo

On naivia uskoa että rikkaat maat oikeasti haluaisivat muutosta niitä suosivaan nykyiseen maailmanjärjestykseen.

Nostetaan esimerkiksi kansanmurhasta vaikka Ruanda: Yhdysvallat tekivät kaikkensa ettei sitä luokitella kansanmurhaksi ja ettei YK puutu asiaan.

Esimerkkinä luonnonvaroista voisi toimia vaikka Nigeria: Ogonit ajettiin omalta alueeltaan öljy-yhtiöiden toimesta, heitä tapettiin, ja jopa johtajansa telotettiin Shellin pyynnöstä.

Juha Väänänen (nimimerkki)

Helenan numerot on pakolaispolitiikassa pahasti alakanttiin.

Yksi ankkurilapsi maksaa 57. 000 € viime vuonna pääasiassa somaleja tuli yli 700 siis pelkkiä ankkurolapsia. Se tekee jo vajaa 40 milliä vuosi.

Muita tuli n. 5000:tta joiden perusylläpito maksaa valtiolle n. 25,0000 €

eli 125 milliä.

Nyt pelkästään somaleita on tulossa vuoden 2008 ankkurilasten perheenyhdistämisperusteella n. 3000-4000 tuhatta.

Sama meno jatkuu ja vasemmisto hymyilee.

Jos kaikki kulut lasketaan yhteen laittaa suomi nyt pahimpana lama aikana reilusti päälle miljardin per vuosi pääasiassa somaleihin, irakilaisiin sekä muihin muslimeihin.

Pitää muistaa varoituksen sana monesta maasta.

Nyt ei pala ruotsissa enään pelkästään Malmoo vaan nyt myös Göteburg. Siirtolaisten mellakat jatkuneet jo yli viikon.

Saramo on yksi pahimia vasemmistopopullisteja.

Hänen arvovalintansa on pakolaiset hotelleihin suomalaiset ruokajonoihin.

Ai niin onkohan tulossa uusia rahasotkuja vasemmistolta?

Juha Väänänen (nimimerkki)

Saramo:
"Maahanmuuttajista muuten paljon kantaväestöä isompi osa on yrittäjiä (koska heitä ei usein haluta palkata)."

Mihin perustat väitteesi?

Onko konkkaan ajava pitsanpaistaja joka saa taas uudet tuet jotenkin rehellisempi kuin suomalainen?

Paljon on kummissakin rehellisiä ja paljon epärehellisiä.

Mutta Saramo leimaa suomalaiset laiskoiksi ja veronkiertäjiksi.

Helppohan se kun nauttii itse puoluetukea veronmaksajien rahoilla vai onko sinulla oikea ammatti?

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Juha: otin summat valtiovarainministeriön sivuilta :) Joten pesen käteni niistä :)

Juha Väänänen (nimimerkki)

Helena:

Olet oikeassa, jos tarkoitit nyt lisättyjä 39 miljoonaa.

Mutta todelliset kustannukset ovat jo aivan toista luokkaa.

Oli hyvä, että toit tämän esille.

Todella härskiä laittaa nyt pakolaispolitiikka lähes ykkösasemaan lisäbudjetissa.

Nythän aukeaa helsinkiin syyskuussa toinen keskusta hotelli uudenmaankadulle siis pakolaishotelli. On kattoterassit ja sun muut vermeet.

Käsittämätöntä, että aikaisemmin näitä ei hoksattu muuttaa esim. pienituloisten suomalaisen asunnoiksi.

Näillä asunnoilla olisi huutava pula. Kohteena mm. siivoojat etc....

Suomelta hirveätä kaksinaismoralismia antaa hotellit pakolaisille ja suomalaisille mitä sattuu saamaan.

Näin annetaan myös täysin väärä singaali pakolaisille. Suoraan hotelliin, jep jep....Ja ruuasta ei ole pula, kuten esim. kalliossa on fennon pakolaishotellin vieressä kaksi suomalaisten leipäjonoa.

Jari-Petri Heino (nimimerkki)

Ja Jussihan tuo sitten faktaa pöytään noista humanitaaristen pakolaisten työllistymis prosenteista? Typerää populismia, joka ei tunnista tosiasioita vaikka vieressä tapahtuu.

Juha Väänänen (nimimerkki)

#36

Joo odotan samaa.

Koska kun tuo 39 milliä ei ole pikku summa.

Ajatellaan näin siis suhteellisesti.

Pakolaisia nyt tulossa ristiriitaisin tiedoin 6000-10000:tta tänä vuonna.

Nyt jo entisten pohjien lisäksi suhteutettuna pakolaismäärään on tuo huikea summa.

No suomalaisten työllistämiseen esitettiin 200 milliä.

Otetaan nyt huomioon, että työttömiä koulutuksessa mukana olevat luku on päälle 500,000:tta.

Siitä sopii laskea ihan jakolaskulla, mihin nyt tosissaan panostetaan, koska suomen hallitus menettää kasvonsa(kuten Saramo 200,000 € säästöillä), jos maahanmuuttajat/pakolaiset eivät ala työllistymään ja nopeasti.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Minua kiinnostaa tuo pakolaisiin varatun rahan korotusosa 39 miljoonaa euroa (kokonaisbudjetti siis jotain 71 milj. euroa) siksi, että se on varattu n. 8 000 pakolaiselle ja summana saman verran kuin mitä on suunnilleen ajateltu pistää Tansaniaan ensi vuonna. Ihan oikeasti, miettikää nyt kun kyse on Tansaniassa kokonaisen yhteiskunnan auttamisesta!
Kyllä minäkin muistan, kuinka 90-luvulla tuotiin perheitä kansanmurhan keskeltä Bosnista. Mutta minkä kansanmurhan keskeltä nyt ihmisiä Suomeen tuodaan?

Juha Väänänen (nimimerkki)

"Ihan oikeasti, miettikää nyt kun kyse on Tansaniassa kokonaisen yhteiskunnan auttamisesta!"

Nimenomaan apua pitäisi viedä ja avusta pitäisi ottaa vastuu siellä missä sitä tarvitaan.

Obama uskalsi lausua nämä sanat Afrikalle:

Ette pysty ratkomaan ongelmianne, jos ette itse ota vastuita teoistanne.

Länsimaat pumppaavat hillittömiä summia joka vuosi afrikkaan. USA eniten.

Jos sinne annetaan vain singnaali ESIM:
ilmastonmuutos tulee ja te kaikki olette sallittuja tulemaan eurooppaan välittämättä omasta vastuustanne, niin tuloksena on tuhoisa katastrofi.

Mitä saa 57000 € kehitysmaassa missä nyt suomeen tullut ns. yksi ankkurilapsi maksaa suomelle vuosittain?

Tämä asia on täysin vinoutut.

Apu sinne missä tarvitaan ja ihmisille siellä oma vastuu tekemisistään. Ei eurooppa voi olla loputon rahaautomaatti pakolaisuudelle.

Valitettavasti suomi on valinnut muutamien auttamisen valtavilla rahasummilla sen todellisen avun sijaan.

Niin mitä saa esim. 57000 €:lla?

http://markusjansson.blogspot.com/2009/02/mita-saa...

Raakoja totuuksia, mutta uskon että tosia.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Nimenomaan Juha! Olen sinun ja Obaman kanssa just samaa mieltä! Kehitysmaita (joista osassa on 4ever ollut ihmisten aiheuttamia kriisejä ja tulitikkutaisteluja) täytyy kannustaa ja auttaa kehittämään omaa yhteiskuntaansa, mutta heillä on myöskin itsellänsä oltava vastuu. Nuo rahat, joita käytetään pakolaispolitiikan/busineksen pyörittämiseen, ovat valtavia, ja niillä voitaisiin rakentaa valtioihin lapsille peruskoulutusta, seksuaalivalistusta, terveydenhuoltoa... kertoa ihmisille, ettei pikku-tyttöjen sukupuolielinten silpominen ole tosiaankaan okei, ja ettei kondomista saa syöpää. Länsimaisin rauhanturvajoukoin (= nuorten työttömyys Suomessa?) voitaisiin lähteä tekemään aseistariisuntaa jne. Jos oikeasti haluttaisiin, kehitysmaat voitaisiin paitsi auttaa ja kehoittaa, niin myöskin pakottaa tekemään yhteiskunnastaan elinkelvollisen kaikille.

Mutta niin ei tule tapahtumaan niin kauan, kuin joillekin pakolaisuus tarjoaa leveän valtionleivän ja korokkeella loistavan "parempi ihminen" -aseman.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Jussi
Suomlaisia tässä krisoidaan ja omaa mamu politiikkaa. Jos se on vasureiden mielstä rasismia niin saa ollakkin. Minä en ainakaan kritisoi niitä onnettomia ihmisiä johon meidän maan oma politiikka johtaa.

Sanot että mamut tuovat meille hyvinvointia kun me emme ilmeisesti itse emme pysty sitä enään toisillemme luomaan. Siis ostetaan kehitysmaiden halpatyövoimalla rikkaalle vasurille elintasoa.

Saramosta tämä on ok mutta minusta se on kukkahattutätien mamu-rasismia.