*

Oho, hupsista Kaikkee ne saksalaiset kekssii, sano akka ku apinan näki

Kansanedustajat eivät palkoistaan tingi

Perussuomalainen Pietari Jääskeläinen oli ehdottanut, että kansanedustajien palkkoihin ja kulukorvauksiin varatuista rahoista olisi leikattu 1,7 miljoonaa euroa pois, mikä olisi käytännössä tarkoittanut yhden kesäkuukauden palkkojen ja kulukorvausten nostamatta jättämistä.
Kukaan ei ehdotusta kannattanut eikä se päätynyt edes äänestykseen.

Niinpä niin. Eduskunnassa istuu siis 199 pissipäätä, joista yksikään ei ole varmasti valmis luopumaan yhtään mistään mikä jollain tavalla liittyy itseensä ja omaan etuunsa. Kyllä lamatalkoisiin kelpaavat tavallisen suomalaisen roposet, mutta ei takuulla kansanedustajien tonnit. Eihän tuo 1,7 miljoonaa euroa toisaalta mikään järkyttävän suuri summa ole, mutta tuollaisen teon psykologinen merkitys olisi kuitenkin ollut suuri. Siinä olisi jo jonkinlaista talvisodan henkeä ollut havaittavissa.

Just oli telkkarissa juttu eduskunnan harrastekerhoista. Siellä palaa rahaa ihan järkyttäviä määriä kun jo muutenkin erittäin hyvää palkkaa nostavat kansamme ryhdikkäät edustajat osallistuvat monenmoiseen "verkostoutumista" ja "työssä jaksamista" edistaviin harrastekerhoihin. Jengi tekee moottoripyöräretkiä ja juoksee hirvenmehtuulla ja järkkää ympäristöretkiä Tyynenmeren paratiisisaarille ja arvatkaapa vaan, että kenen rahoilla. Siinäkin olisi jo hyvä säästön paikka, kun luopuisivat vaikka vuodeksi moisista harrasteista tai maksaisivat ne kulut itse.

Ihan hulluna ottaa päähän se, että siellä ollaan tekemässä töitä olevinaan kansan hyväksi ja kansan antamin oikeuksin. Paskat, ne siellä sellaisilla ajatuksilla on. Niitä kiinnostaa omista pulleronavoista löytyvä nöyhtäkin enemmän kuin tavallinen suomalainen ihminen.
Ja sitten kun siinä on semmonenkin homma, että eihän me niitä sieltä saada pois kirveelläkään. Kun on viurahdettu moisia äänestämään, niin siellä ne jukoliste istuvat vaikka tuomiopäivään saakka. Tai siis kun istuisivatkin, aika hiljaistahan siellä näyttää hyvinkin usein olevan. Tänne blogeihinkin kirjoittelee eräs "kansan"edustaja, jonka blogi on täynnä matkakertomuksia sieltä sun täältä.
On se rankkaa.

Pakko sanoa, että se on kyllä semmonen juttu, että jos eduskunnasta edes vihjaistaan vielä siihen suuntaan, että tavallisen kansalaisen pitäisi luopua joistain eduistaan laman takia, niin minulta levijää piä. Se ei muuten ole sitten yhtään kaunista kateltavaa.

Pakkaset paukkuu ja hermot kans,

Helena

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

klerk (nimimerkki)

Helena

Voisit tulla tuonne #usblogistit kanavalle. Hermot paukkuu kans.

Gagarin (nimimerkki)

Helena, sInulla taitaa tänään olla huono päivä!
Eiköhän se ole nopeasti ohimenevää.

Jari-Petri Heino (nimimerkki)

Taisi talvisotaan lähteneet lähes kaikki rintamajoukot luovuttaa päivärahansa valtion käyttöön, jotta saatiin varustusta hankittua.
On ne vaan sellasta jengiä koko rupusakki. Saa nähdä koska saamme uuden Schaumanin.

Käyttäjän harmaasusi kuva
Harmaasusi ™

Neito Helena

Ei "Pyhän" Pietarin esityksellä ole mitään merkitystä!
Parempi meidän olisi tietää millä palkalla nämä konnat
suostuvat edustamaan kansaa. Niinhän se alunpitäin se
idea meni.
Nämä 200 nollaa eivät kovin suurta lovea tee, vaikka
maksettaisiin tripla. TYÖSTÄ aidosti kansan eteen.

Olen kysynyt ainakin pariltakymmeneltä toopelilta julkisesti
sitä taksaa. Yksikään konnista ei suostu vastaamaan.
Tuntuu että korruptioraha on parempaa.

RED BUTTON Harmaasusi™

Ratkaisija (nimimerkki)

Joka eduskuntavaalien jälkeen on edustajillamme ensimmäisenä äänestäminen omien palkkojensa korottamisesta. Eikä siinä paljon jääviyskysymyksiä mietitä, tyypillisesti tuo äänestys on ollut, varmaan vaalikaudelta kuin vaalikaudelta ainoa täysin yksimielinen. Sitä korotustahan on kuitenkin aina pohtinut palkkiokomitea, jonka omat palkkiot ovat tuhansia euroja muutamasta kokouksesta. Eipä meistä kukaan saa päättää omista palkankorotuksistaan, yrittäjilläkin siihen mahdollisuuteen liittyy tulosvastuu.

Käyttäjän annaleena kuva
A-L N

"Ihan hulluna ottaa päähän se, että siellä ollaan tekemässä töitä olevinaan kansan hyväksi ja kansan antamin oikeuksin. Paskat, ne siellä sellaisilla ajatuksilla on. Niitä kiinnostaa omista pulleronavoista löytyvä nöyhtäkin enemmän kuin tavallinen suomalainen ihminen.
Ja sitten kun siinä on semmonenkin homma, että eihän me niitä sieltä saada pois kirveelläkään. Kun on viurahdettu moisia äänestämään, niin siellä ne jukoliste istuvat vaikka tuomiopäivään saakka."

Just näin, meikäläistäkin ottaa päähän. Facebookissa on muuten sellainen ryhmä kuin Kansanedustajille palkanalennus, täytyisköhän tuonne adressi.com:iinkin sellainen adressi järjestää...

klerk (nimimerkki)

Esimerkiksi näin:

http://webchat.xs4all.nl/

Valitse Nickname, eli nimi jolla haluat keskustella

Sitten: Chatchannel ja valitse:

Other. Siihen #usblogistit

Gagarin (nimimerkki)

Ensimmäistä kauttaan istuvan rivikansanedustajan verotettava kuukausipalkka on 5860 € ja jos hän on pääkaupunkiseudulta, niin hänelle ei myöskään makseta päivärahoja.
Toki tuo palkka korkeampi on kuin S-Marketin kassatytöllä, mutta onko se nyt niin hirvittävän huikea palkka, että kansanedustajan kyseessä ollessa siitä nyt ihan yöuniaan pitäisi menettää? Kuten muistamme lehtiuutisista taannoisen lentäjälakon yhteydessä, niin Finnairin lentäjien eliitti tienaa noin 20.000€ kuussa ja he olivat toki valmiit viiden prosentin palkanalennukseen, jolloin heidän tulotasonsa olisi romahtanut 19.000 Euroon kuussa.
Jos minulta kysyttäisiin, niin kannattaisin kansanedustajien palkan tasokorotusta.

klerk (nimimerkki)

(8)

"Toki tuo palkka korkeampi on kuin S-Marketin kassatytöllä"

Muistetaan toki, että kassatyttö ei voi käydä painamassa jaa, ei, kyllänappia ja lähteä kotiin.

ard (nimimerkki)

Minusta kansanedustajan palkan pitäisi olla n. 10 000 - 15 000 euroa kuussa. Silloin se olisi riittävällä tasolla houkutellakseen muitakin kuin ex-missejä, ex-urheilijoita ja ex-BigBrother-tähtiä hakeutumasta tehtävään.

Vastapainona kieltäisin kansanedustajaa ottamasta vastaan MITÄÄN muuta korvausta (palkkaa, palkkiota, vaalirahaa tms.) mistään luottamustoimesta. Eli oman innostuksen mukaan voisi edelleen istua hallintoneuvostoissa, säätiöiden hallinnossa jne. mutta ei saisi ottaa rahaa vastaan. Tämä karsisi AnttiKaikkosmaisia epäselvyyksiä.

Lisäksi kulukorvauksissa siirryttäisiin normaaliin yrityskäytäntöön - kulut korvattaisiin kuitteja vastaan ja normaalit matkustussäännöt, edustuskulusäännöt jne. voimaan.

Kansanedustaja saisi halutessaan palkata avustajan tai vaikka useammankin. Avustajan palkka vähennettäisiin kansanedustajan palkasta, eli jos ottaisi vaikka kaksi avustajaa 2000 euron palkalla niin kansanedustaja saisi 10-2*2=6 tonnia kuussa.

Ylläoleva malli on tietysti utopiaa, koska vaikka tuossa kansanedustajat saisivatkin roiman palkankorotuksen niin he eivät ikinä vastineeksi suostuisi luopumaan saavutetuista eduista...

Käyttäjän kaminiitto kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Jos osallistuminen "sotakorvauksiin" ei kansanedustajia kiinnosta, niin miten olisi kansaedustajien määrän supistaminen esimerkiksi 100:lla. Nyt kun suuret päätökset tehdään Rysselissä, niin tuntuisi luonnolliselta, että näitä alemman tason, arkipäivän lakeja hyvän virkamieskunnan valmistelelulla pystyisi pienempikin porukka päättämään. Hätätapauksena voitaisi ottaa kansanäänestys tehokkaampaan käyttöön.

Jos katsoo kuinka monta kansanedustaja meillä on asukasta kohti ja vertaa muihin sivistysvaltioihin, niin luulen, että Suomessa tämä luku on hävyttömän suuri.

Gagarin (nimimerkki)

#9: "Muistetaan toki, että kassatyttö ei voi käydä painamassa jaa, ei, kyllänappia ja lähteä kotiin."

Niin, mutta hän ei myöskään joudu tekemään jatkuvaa kampanjointia tullakseen valituksi tai uudelleen valituksi. Hän tietää, että samantasoinen pesti on saatavissa, jos nykyisestä tulee loparit.
Ja on myös ymmärrettävä, että tuollainen populistinen näkemys kansanedustajan työn helppoudesta tai työmäärän vähäisyydestä ei välttämättä ole lainkaan paikkansa pitävä.

klerk (nimimerkki)

(12)

Gagarin

"Ja on myös ymmärrettävä, että tuollainen populistinen näkemys kansanedustajan työn helppoudesta tai työmäärän vähäisyydestä ei välttämättä ole lainkaan paikkansa pitävä."

Vaikka en olekaan ollut kansanedustaja, niin jonkinlainen perspektiivi silti on kahdeksan vuoden valtuustotyöstä ja oman puolueen puheenjohtajuudesta.

ard (nimimerkki)

#11:

Entäpä viihdeohjelmista tuttu käänteinen äänestys? Valitaan ensin 200 kansanedustajaa ja sitten ensimmäisen vuoden jälkeen äänestäjät äänestäisivät ketkä 100 saavat jatkaa. Pudonneet 100 tippuisivat eduskunnasta ilman mitään erikoiseläkkeitä tms.

Tämä loisi paineita tuloksekkaaseen työntekoon - lusmuilijat tai epäpätevät tippuisivat kyydistä ja kolme vuotta eduskunnassa olisi 100 laadukasta ja ahkeraa edustajaa...

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Klerk, joo-o, sinnepäs mänin.

Gagarin #8, mielestäni kyse ei välttämättä ole palkasta, mutta enemmänkin siitä, että miksi aina taviskansalaisten on joustettava jos kerran kansanedustajat eivät ole todellakaan valmiita joustamaan tai luopumaan mistään.
Lentäjien palkat ovat kyllä myöskin mielestäni vähän utopistisia.

Annaleena #6.
Minusta vähän valitettavasti tuntuu siltä, ettei näissä asioissa ole adresseilla tai facebookryhmillä mitään merkitystä. Poliittinen eliitti on nostanut itsensä kaiken normaalin kritiikin yläpuolelle, eikä niitä hetkauta mikään. Onhan tuo jo nähty näiden lautakasojen ja taulukauppojen kanssa, että olankohautuksella niistäkin selvitään.

#5
Niinpä. Voisivat rehellisesti edes kertoa vaalien alla, että "siis niinku jos minut valittaisiin eduskuntaan, niin ajaisin siellä seuraavia asioita: kansanedustajien palkankorotus, meijän pitäjään uusi maatiesilta ja sitten kansaneläkkeisiin 0,5% korotus"

#4
Joskus olen kuullut, että ennenvanahhaan kansanedustajat kävivät eduskunnassa tekemässä parisen kertaa vuodessa päätöksiä muun toimensa ohessa. Mikä piru siinä lie, ettei sellainen homma nykyään kelpaa?

#3
"Luopuminen" tulee takuulla olemaan lähivuosien trendisana, joka tosin kohdistunee ainoastaan tavallisiin veronmaksajiin.

Käyttäjän johantranberg kuva
Jukka-Pekka Vasara

BKT pudotessa 10% pitäisi myös eduskunnan ja valtioneuvoston palkkoja laskea pysyvästi vähintään tuon 10% verran. Tämä olisi tärkeä ele mutteivät nykyiset omahyväiset mutta typerät syöttiläät mmärrä edes tämän vertaa..

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Kaminiiton ja ardin ehdotukset ovat erittäin erinomaisia. Kyllä ihan vakavastikin nykyisenlaiselle järjestelmälle pitäisi jotain tehdä ja politiikkaan edes jonkinlainen taso saada.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

#15 (kohta 4)
Haluaisit siis päättäjiksi ihmisiä jotka eivät millään ennättäisi tutustua yhä monimutkaisemmaksi käyvän yhteiskunnan tarpeisiin? Jännää, mutta tuota olisi kiva kokeilla ensin jossain muualla...

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

#16
Olen jälleen just ihan täysin samaa mieltä.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

#18.
Niin, en tiedä yhtään, että kuinka tuo silloin aikoinaan on oikein toiminut?

Haamu (nimimerkki)

On tosiaan kummallista, että säästötoimet pätee yksityiselle sektorille, muttei julkiselle, mikäli se on herroilta pois.

Yks kuvatus eduskuntataloa vastapäätä on ylen musiikkitalo. Sitä rakennusta ei olisi mun mielestä pitänyt koskaan edes aloittaa. Ei ihme, jos kansalta halutaan kaikilta ylevero. Jollainhan sekin rakennus pitää maksaa. Enkä ymmärrä ylen linjaa, että minkä ihmeen takia pitää olla myös ruotsinkielinen kanava? Jos yle olisi rehti, laittaisi se kanavat maksullisen kortin taakse ja ne maksavat, jotka katsovat. Mutta ei, kun halutaan rahastaa.

Gagarin (nimimerkki)

#16 & #19:

Kansanedustajan työn pitäisi siis mielestänne olla tulosperusteinen kuten yritysjohtajalla konsanaan ja tulosta arvioitaisiin BKT:n määrällä.
Eiköhän pitäydytä siinä Suomen perustuslain hengessä, että eduskunta on lakeja säätävä elin, ja lakeja säädetään monesta muustakin syystä kuin BKT:n maksimoiminen. Viime aikoina on jopa kyseenalaistettu mittaako perinteisen talousteorian mukainen BKT oikein edes kansakunnan vaurausastetta, saatikka sitten että se kuvastaisi onnellisuutta ylipäätään.

Kommentaattori (nimimerkki)

No, ei se yksi fiksukaan siellä Brysselissä niin kauhean pienellä pissamäärällä ole pärjännyt. Melkein ensitöikseen on järkkäämässä kaverilleen löhövirkaa kahdeksan tonnin kuukausipalkalla.

Virka on "avoimessa" haussa, mikä tarkoittaa sitä, että sopivasti räätälöidyt kelpoisuusvaatimukset voi täyttää ainoastaan yksi henkilö: Soinin oma avustaja.

Että se siitä rötösherrajahdista...

klerk (nimimerkki)

(22)

"Kansanedustajan työn pitäisi siis mielestänne olla tulosperusteinen kuten yritysjohtajalla konsanaan"

Kaikkien työt pitäisi olla tulosperusteisia.

Kansanedustajien palkasta pitäisi äänestää kansanäänestyksellä ja siten, että palkka määrättäisiin per pää. Siis ei niin että tämä 6000 euroa olisi kaikille sama (eli 10 200 euroa, kun sivukulut otetaan mukaan).

Jos on aikaansaava niin saa palkkaa, jos on lintsari niin ei saa. Reilua.

ard (nimimerkki)

#20:

On tuo toiminut kohtuullisen hyvin, kun ottaa huomioon että tuona aikana oli mm.

- vapaussota
- talvisota
- jatkosota
- Suomen teollistaminen ja sotakorvaukset jne.

Minusta pitäisi siirtyä joko-/tai-malliin, eli joko kansanedustajat ovat viestissäni #10 kuvattuja täysipäiväisiä maan johtohenkilöitä tai sitten he ovat luottamuspohjalla toimivia #15(kohta 4):n mukaan.

Miettikääpä yritysmaailmaa - yrityksellä on täysipäiväinen johtoporukka ja sitten luottamustoiminen hallitus. Käytännössä kaikkien suurimpienkin yhtiöiden hallitukset työskentelevät sivutoimisesti.

Ehkäpä kansanedustajan rooli voisi ollakin enemmän yrityksen hallituksen jäsentä muistuttava ja sitten operatiivinen vastuu olisi virkamiehillä.

Tässä tapauksessa sopiva korvaustaso voisi olla luokkaa 20 - 50 tuhatta euroa vuodessa.

Jeppe (nimimerkki)

Kansanedustajien määrä voitaisiin sitoa äänestysprosenttiin. Kyrpiintyneet äänestäjät jättäisivät äänestämättä, jonka seurauksena kulut putoaisivat automaattisesti. 100% äänestysinto tietäisi 200 edustajaa ja nykyinen(?) 60% innostus vain 120 edustajaa.

Markus Lehtipuu (nimimerkki)

Valta on itsetarkoitus. Äänestys ja demokratia on vain väline.

Petsaus (nimimerkki)

Tämä kirjoitus leimaa kansanedustajia.

RED BUTTON

Mikko K (nimimerkki)

#18. Minä en halua sinne ihmisiä, jotka tekevät asioista monimutkaisia, sillä se on aivan liian helppoa. Asioiden yksinkertaistaminen on vaikeata ja siitä pitäisi se palkkakin maksaa.

Andrei (nimimerkki)

En ota kantaa palkkoihin, mutta kaikille eduskuntaan valituille tulisi järjestää edes jonkinlainen peruskurssi tai koulutus mm. talous- ja valtiotieteen perusteista. Matematiikan ja historian kertauskurssitkaan eivät olisi pahitteeksi. Eihän tänä päivänä marssita enää mihinkään virkaan ilman perustietoja ja pohjakoulutusta. En ehdota koulutusta kouluttamisen vuoksi, vaan tälläkin vaalikaudella Arkadianmäellä istuu turhan paljon puupäitä, joilla ei ole oikeasti edes auttavaa käsitystä siitä, miten ja mihin eduskunnan ja/tai yksittäisen kansanedustajan toimilla voidaan vaikuttaa. Joillakin edustajilla tuntuu myös miljoonat ja miljardit menevän sekaisin - ainakin puheiden perusteella.

Vanha demari (nimimerkki)

"8 Toki tuo palkka korkeampi on kuin S-Marketin kassatytöllä, mutta onko se nyt niin hirvittävän huikea palkka, että kansanedustajan kyseessä ollessa siitä nyt ihan yöuniaan pitäisi menettää? "

Ei ole huikea. 10 000 - 15 000 e/kk olisi kohtuullinen palkka. Verot tietenkin vähennettäisiin.

agendo2 (nimimerkki)

Otit ,Helena, hyvän aiheen esille.

Paljonkohan tulisi säästöä kaikkiaan, jos kansanedustajat vähennettäisiin puoleen? Samalla vähenisivät puoleen avustajatkin ja monet muut kulut heidän palkkakulujensa lisäksi? Pienempi määrä edustajia ja avustajia tietäisi säästöjä varmasti arvaamattoman monissa muissa heihin kohdistuvissa kuluissa.

Miettikääs vähän!

ikiteekkari (nimimerkki)

200 kansanedustajaa? Ketähän ne "tolot" edustaa muuta kuin itseään. Kummallista, kun haet työpaikkaa joudut selvittämään oman koulutuksesi ja oppiarvosi monella eri tavalla. Mutta eduskuntaan pääse jopa ajamatta partaa ja vailla mitään koulutusta.
Mitenkä tämä on mahdollista, että ei vaadita minkäänlaista pätevyyttä?
No siksi, koska sinä äänestäjä olet se joka päätät kuka sinne pääsee ja menee.
Mielestäni sinne Arkadianmäen täysihoitolaan-lomahotelliin pitäisi olla pohjakoulutuksena vähintään yo-tutkinto ja johonkin varsinaiseen ammttiin valmis tutkinto. Vasta tämän jälkeen voit nauttia niistä kohtuuttoman yli suurista veronmaksaen euroista kuukausittain. Ja jos et ole työssäsi pätevä, niin kuukauden irtisanomisaika ja lopputili.
Ja selväjärkisyyttä siihen, miten veronmaksajien rahoja käytetään oikein, eikä kaikennäköisiin hölmöyksiin, kuten saunakerhoihin ym. vastaaviin.

Janne Salonen (nimimerkki)

"Ja sitten kun siinä on semmonenkin homma, että eihän me niitä sieltä saada pois kirveelläkään. Kun on viurahdettu moisia äänestämään, niin siellä ne jukoliste istuvat vaikka tuomiopäivään saakka."

Eikö ne kansanedustajat saa pois sieltä äänestämällä tai äänestämättä jättämällä neljän vuoden välein olevissa vaaleissa? Ei kai siellä kukaan sentään saa loputtomiin istua..

ja #33, oletko miettinyt paljon tulisi säästöä, jos eduskunnassa olisi ehdottamasi sadan edustajan sijaan vain 5? tai 1?

Matias F. (nimimerkki)

Eiköhän tämä Irwinin kappale kuulu tämän keskustelun kommentteihin:
http://www.youtube.com/watch?v=VD6zQqlrWEQ

Käyttäjän hannurainesto kuva
Hannu Berija-Rainesto

Sanokaan, miksi pirussa äänetätte heitä sinne, kun tarvitsee aina purnata?Äänestäkää oikein niin pääsette vaivastanne.

Hessu Hopo (nimimerkki)

Aihetta sivuten.
EU-byrokraatit menivät eilen 3(!) tunnin lakkoon kun heidän 3.7% palkankorotusilmoitukseen ei suostuttu ilmoitusluontoisesti.

http://www.eubusiness.com/news-eu/employee-pay.1y7/

Kaikki lainauksia em. artikkelista

"The member states don't want to respect their commitments. We can't trust them" - Fabien Durand, virkailija, liksa 9.000 euroa netto

"Obviously everybody is agreed that pay settlements have got to be reasonable at this time" - Gordon Brown. Englannin PM

"Staff in countries' embassies here get much bigger perks than us, such as cars" - Roland Hanff, liksa 6.000 euroa kuussa

"We won't starve, that's for sure," - IT spesialisti Abramo Landi, 6.000 euroa kuussa. Lisäsi että liksa on huono muihin verrattuna. Mkay.

"I wasn't going to leave the Portuguese sun to come to Brussels without good reason," - sihteeri Licinia Dias, 4.000 euroa netto

Tiedä sitten miten sen 3.7% palkankorotuksen kanssa loppupelissä kävi. Varmaan pyöristettiin neljään ettei kellekään jäisi paha mieli.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

#35
No sitä minäkin ihmettelen, että kuka kumma ne samat turhakkeet sinne aina äänestää. Eihän siinä ole mitään järkeä.

Ja noin niinku ihan vaan yleisesti näihin kommentteihin toteaisin, että jos kerran kansanedustajat kokevat niin kovin olevansa hintansa väärtti, niin jotain vastuuta heillä tulisi myös olla, olipa se sitten tulosvastuuta tai muuta.

Ihan oikeasti, ovatko he muka palkkansa ansainneet?

#38
On se kyllä tosi hyvä, että on vielä aloja, joissa tienaa. Voi jälkikasvua sitten tulevaisuudessa neuvoa, että "jos haluat isona rahoiksi lyödä, niin ryhdy joko terveydenhoitoalalle yrittäjäksi tai EU:hun virkailijaksi. Jos kyvyt eivät riitä, osallistu missikisoihin ja hakeudu kansanedustajaksi".

Keijo Palonen (nimimerkki)

Muistutan vieläkin:

V A A L I T O N T U L O S S A.

Silloin hoidetaan kaikki kuntoon.

A (nimimerkki)

#40 "VAALIT ON TULOSSA"

Mitäs sitten?

Ehdokkaina tulevat olemaan kuitenkin samat tai samantasoiset turhakkeet kuin aina ennenkin. Kun äänestäjätkään tuskin neljässä vuodessa fiksummiksi tulevat, mitään parannusta ei ole luvassa mihinkään vaalien kautta.

Htalk (nimimerkki)

No kansanedustajien palkat vois tuplata, määrän pienentää puolella, kauden rajata kahteen peräkkäiseen, jonka jälkeen pitäisi ansioitua yksi kausi muussa tehtävässä kuin kansanedustajana.

Jaakko (nimimerkki)

No olipa perussuomalaiselta todella populistinen ehdotus. Ei tollasen taakse voi mennä, on niin selvää nuoleskelua ja äänestäjien aliarviointia.

Peter (nimimerkki)

Vähennetään edustajien määrä sataan. Korotetaan palkkaa jonkinverran - ja annetaan sitäpaitsi jokaiselle oma tutkimisryhmä ja sihteereitä käyttöön. Muutetaan systeemiä siihen suuntaan että henkilövaali korostuu. Kielletään tiukasti kaikki sivutoimet jopa luottamustoimet vapaa-ajalla, sivurahoituksesta puhumattakaan. Kiinnijääminen = automaattinen lakisääteinen ero. Luodaan helppotajuinen raportointisysteemi josta ilman sen kummempia hakuja näkee miten kukin äänesti milloinkin. Postitetaan tämä info maksutta kaikille kansalaisille. Asetetaan raati, jonka jäsenet koostuvat tutkijoista (edellytys: kansainvälisesti tunnettu tutkija, jolla paljon lainauksia globaalissa yhteisössä), jotka eivät ole koskaan kuuluneet mihinkään puolueeseen - ja annetaan heille lakisääteinen valta penkoa puoluetoimistojen kähmintää ja valta valtuuttaa syyttäjä tutkimaan juuri ja vain sellaisia tapauksia. Korruptiopykälät uusiksi! Kireiksi! Pelkästään tällä pakenisi pahin kuona-aines takaisin yrityksiin - elleivät sitten vesittäisi tätäkin jotenkin. Vielä parempi: lakiasäätävät kansanäänestykset pakollisiksi. Tutkimus osoittaa että päätöksenteko ei siitä heikkene - katsotaan Sveitsiä. Ei ole köyhä maa.

Käyttäjän tuomohirvi kuva
Tuomo Hirvi

Helenaa ottaa ihan oikeasti näköjään pattiin. Eikä tämmöisen asian takia kannata "piätään" päästää leviämään. Siihen pissipäitten sakkiin mahtuu muutama ihan oikea "immeinenkin" mutta silti olen kanssasi samaa mieltä, että heilläkin voisi olla kaikilla syytä osallistua lamatalkoisiin. Jos he katsovat olevansa kaiken ansainneet niin eiköhän mekin. Nyt alkaa "me ei luovuta mistään eduista" -päivät, sovitaan niin. Joku tuossa ehdottelee, että olisin äänestänyt väärin - ei minusta. Oikein minä olen äänestänyt - mitäs jos muutkin äänestäisitte niin saadaan asiat kuntoon.

Eräs isä (nimimerkki)

Mitäs siinä kiukuttelet, ei kun nimi listoille ensi vaaleissa. Kateus on ajan haaskausta.
Minä ainakin olen neuvonut poikiani lähtemään politiikkaan, jos heitä kiinnostaa raha kovasti.
Itseäni raha ei kiinnosta kauhean paljoa, joten pärjään jopa suomalaisella keskiliksalla (n. 2200 eur kuussa, brutto). Kyllä silläkin pärjää, kun ei vaadi ihmeitä.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

#43
Totta kai se on populistinen ehdotus, koska se oli reilu ja ajatus oli kaunis. Eihän nyt mikään sellainen käy mitenkään päinsä, herraisä. Tuhma Pietari Jääskeläinen, hyi hyi.

#45
Juu, kuinkakohan pitkälle Suomi pötkii, jos kukaan ei suostu enää luopumaan yhtään mistään? Jokainen vain ajattelee nyt sitten jatkossa itseään ja omaa napaansa... minä-minulle-minun.

#46
Ajatteletko tosiaan niin, että kyse on aina vaan kateudesta? Jos siis kritisoi kansanedustajien palkka-, palkkio ja -korvauspolitiikkaa, niin on kateellinen?

Itse en voisi koskaan kuvitellakaan lähteväni mukaan mihinkään poliittiseen toimintaan, koska jotekin tuntuu, että se on sellainen tie, joka tekee hyvää tarkoittavasta ja idealistisestakin ihmisestä itsekkään ja omahyväisen narsistin.

Gagarin (nimimerkki)

Eikö edustuksellinen demokratia periaatteessa toimi Suomessa keskimäärin paremmin kuin muissa maissa, jos Suomessa on väkilukuun suhteutettuna huomattavsti enemmän kansanedustajia? Silloinhan prosentuaalisesti myös suurempi osa kansasta on suoran vaikutusvallan omaavaa.
Jos kansanedustajien määrä pudotettaisiin puoleen, niin säästöä tulisi miljoona pari kuukaudessa eli ehkä viitisenkymmentä senttiä veronmaksajaa kohti, mutta kansanvalta vastaavasti kapenisi, koska olisi todennäköistä, että eduskunta entistä enenmmän koostuisi vain lehmänkauppoja tekevistä suurista puolueista. Puolueiden johdossa kähmittäisiin ketkä ylipäätään voisivat päästä kansanedustajiksi, kun heitä olisi niin vähän. Vertauksen vuoksi todettakoon, että "ilmastotakoisiin" osallistuminen tulee suomalaiselle veronmaksajalle maksamaan kymmeniä euroja kuukaudessa, näin alkuun. (Siis satakunta kertaa enemmän kuin tuo potentiaalinen säästö.)

Hessu Hopo (nimimerkki)

Täysin off-topic. Anteeksi Helena.

Tänään Kööpenhaminassa alkavat valtiomiestason (miestason?) puheet. Tarja puhuu Barroson ja Seycellien edustajan jälkeen noin klo 16.15

Tai sitten ei. Virallisilta sivuilla on päivän ohjelmista vain osa 2/2.

http://unfccc.int/meetings/cop_15/conference_progr...

Tätä puhetta EI tulla kuulemaan.

“A nation can survive its fools, and even the ambitious. But it cannot survive treason from within. An enemy at the gates is less formidable, for he is known and carries his banner openly. But the traitor moves amongst those within the gate freely, his sly whispers rustling through all the alleys, heard in the very halls of government itself. For the traitor appears not a traitor; he speaks in accents familiar to his victims, and he wears their face and their arguments, he appeals to the baseness that lies deep in the hearts of all men. He rots the soul of a nation, he works secretly and unknown in the night to undermine the pillars of the city, he infects the body politic so that it can no longer resist. A murderer is less to fear. The traitor is the plague.” - Marcus Tullius Cicero

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Gagarin #48., periaatteessahan se edustuksellinen demokratia toimii, mutta käytännössä ei. Oppositiokin on niin jumalattoman munatonta porukkaa, että he voisivat ihan hyvin hoitaa työnsä kotoaan käsin. Eduskunta voitaisiin muuttaa virtuaaliseksi, jossa istunnot käytäisiin chatin muodossa. Toisaalta sitten taas olisi ihan aiheellista pohtia julkisesti sitäkin, että mihin Suomi tarvitsee entisenlaista kansanedustuslaitosta, kun yhä enemmän asioistamme päätetään EU:ssa. Luulisi, että ainakin virkamies- ja avustajajoukkioista voisi alkaa hieman tinkimään...

Minä olen äänestänyt äänioikeuden saatuani joka ikisissä vaaleissa ihan todellista ehdokasta, mutta kyllä nyt on viime aikoina alkanut yhä enemmän tuntua siltä, että se joulupukki tulee minun ääneni jatkossa saamaan.

Käyttäjän tuomohirvi kuva
Tuomo Hirvi

No elähän nyt joulupukkia äänestämään ala. Liian hyvä mies - minuakin muistanut lähes joka joulu - aika usein kylläkin villasukilla viime aikoina eli pipo olisi välistä paikallaan. Eihän tämä demokratia Helena hyvä nyt noin synkässä tilassa ole vai onko Lieksasta tyystin mennyt sähköt ja posti lakannut tulemasta. Kyllä sieltä "piäkallonpaikalta" lastuja aina silloin tällöin lentelee. Piähän nyt se "piäs" vain kasassa, sillä kyllä me kansanedustuslaitosta tarvitaan eikä mitään virtuaalista vaan ihan oikeita "ukkoja ja akkoja".

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

#49
Eipä kuule Hessu Hopoliini haittaa yhtään, hyvän jutun pistit. Mistäköhän se meijän Tarja tuolla puhuu? Ei varmaan sano, että Suomessa on nytkin sellaiset pakkaset, että ei pieni ilmastonlämpeneminen haittaisi yhtään.
Luultavasti puhuu afgaanityttöjen koulutuksesta ja ympäripyöreetä liibanlaabaa "hyvinvointivaltioiden" globaalista vastuusta, joka tosin ei ulotu käsittämään suomalaisia leipäjonoissa pakkasellakin jonottavia ihmisiä.

Nuo antiikin tyyppien jutut ovat muuten tosi jänniä, koska niitä lukiessa voisi luulla lukevansa Stalinin sitaatteja tai vaikka jonkun tämän päivän vaikuttajan ajatuksia. Mikä on todella muuttunut reilussa 2000 vuodessa? Okei, valtaapitävien asemaa uhkaavia tahoja ei enää syötetä leijonille eikä toisinajattelijoita polteta roviolla, ainakaan fyysisesti, mutta mikä on todella muuttunut?

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

#51.
Näillä pakkasilla pitää katsos vähän kuumotella tunteitaan, että pysyy lämpimänä :D

Mutta pointtihan on siis se, että kyllä niitä päättäjiä täytyy kritisoida, etteivät omahyväisyyteensä pääse tukehtumaan. Jos kaikki olisi vaan jees jees, niin lopputulos olisi varmasti yksi iso kataströööffi.

Markku (nimimerkki)

# 11
Kerropa ne suhteet sivistysvaltioissa niin voimme verrata, äläkä vain lässytä.
Missä, mikä mahtaa olla Rysseli ?

jan sjöman (nimimerkki)

Pelotellaan puolet pois. Euroopasta tuleva Korruptiolainsäädäntö tutuksi Eduskunnassa:

Eduskunnassa tai sen tiedotusosastolla, eikä sen kirjastossa ole saatavilla ainuttakaan Grecon raporttia.

Eduskunnan sivustolla, asiakirjojen sanahaustakaan ei löydy sanaa "Greco". Kokeile itse:
Kirjasto, http://www.eduskunta.fi/kirjasto/EKS/
Tai etusivun menusta, Asiakirjoista: http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/vexhaku.sh?kieli=su?lyh=avustaja2?lomake=vex/vex3310?hakuehto=(greco)?osumat=0
Tulos molemmissa: "Hakuehdolla (greco) ei löytynyt yhtään osumaa."

Vaikka Oikeusministeri on mediassa hehkuttanut:
”Suomi on tämän jälkeen hyvin erilainen”
Julkaistu: 24.10.2009
Tuija Brax uskoo lakiuudistuksen muuttavan Suomen vaalirahoituskäytäntöjä selvästi.
Oikeusministeri Tuija Braxin (vihr.) mukaan säätiöiden läpinäkyvyys tulee vaalirahoituslain uudistuksen myötä kohenemaan merkittävästi.
– Uskon että säätiöt käyvät kaikki läpi oman prosessinsa, miten näitä päätöksiä tehdään, mitä säädekirjassa lukee ja mikä on sallittua ja mikä ei. Uskon että Suomi on tämän jälkeen hyvin erilainen tästä näkökulmasta, Brax vakuutti Ylen Ykkösaamussa.
Brax nosti ohjelmassa esiin vahvasti Lauri Tarastin työryhmän kaavaileman online-rekisterin, joka velvoittaa puolueet ilmoittamaan saamansa rahalahjoitukset reaaliaikaisesti internetissä.
_
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/75027-%E2%80%9Dsuo...

---
Näitä Grecon raportteja ei ole Eduskunnassa eikä Oikeusministerössä.
Ne ovat vain Grecon sivustoilla, linkin takana, hyvin piilossa. Tavallinen kansa ei ikinä osaa etsiä niitä ja sitäpaitsi pitää osata virallista kapulakieli -englantia tai -ranskaa jotta osaa etsiä.
Osa uusista raporteista, joissa todetaan Suomen jääneen jälkeen korruption kitkemistavoitteistaan, on kääntämättä suomeksi tai ruotsiksi.
Seuraaviin Eduskuntavaleihin mennään siis samoilla porsaanreijillä kuin aina ennenkin.
_
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/greco/evaluat...
---

veronmaksaja (nimimerkki)

Markku ” # 11
Kerropa ne suhteet sivistysvaltioissa niin voimme verrata, äläkä vain lässytä.
Missä, mikä mahtaa olla Rysseli ?”

En kirjoittanut tuota viitattua kommenttia, mutta avitan kuitenkin hieman:
- Yhdistynyt Kuningaskunta: n. 61 miljoonaa asukasta, 646 parlamentin jäsentä, eli likipitäen 10,6 kansanedustajaa per miljoona asukasta
- Ranska: n. 65 miljoonaa asukasta, 577 kansanedustajaa (Assemblée nationale, joka vastaa suunnilleen meidän eduskuntaamme), eli noin 8,8 kansanedustajaa per miljoona asukasta
- Saksa : n. 82 miljoonaa asukasta, 622 kansanedustajaa (Bundestag, jota pidetään Saksan parlamenttina), eli noin 7,6 kansanedustajaa per miljoona asukasta
- Yhdysvallat : n. 308 miljoonaa asukasta, kongressissa 535 edustajaa (mukaanlukien 100 senaattoria), eli noin 1,7 edustajaa per miljoona asukasta
- Sveitsi (maailman ainoa edes jonkinlaista todellista demokratiaa toteuttava maa) : n. 7,7 miljoonaa asukasta, 246 edustajaa laskien molemmat huoneet, eli noin 31,9 edustajaa per miljoona asukasta. Lisäksi Sveitsissä koska tahansa 50000 kansalaista voi vaatia kansanäänestystä mistä tahansa parlamentin säätämästä uudesta laista, lisäksi 100000 kansalaista voi tehdä ehdotuksen laiksi (ja siitä järjestetään kansanäänestys). On muuten maailman rikkaimpia, turvallisimpia ja hyvinvoivimpia maita ihan millä mittarilla tahansa.
- Suomi : n. 5 miljoonaa asukasta, 200 edustajaa, eli n. 40 edustajaa per miljoona asukasta.

Ehkä tuossa Suomen luvussa olisi varaa siis vähän leikata? Tiputettaisiin edustajien määrä vaikka puoleen. Lisäksi Sveitsin mallin mukaista suoraa demokratiaa tännekin, sillä lisäyksellä, että kansalla täytyy olla oikeus erottaa niin hallitus, kuka tahansa ministereistä kuin koko eduskuntakin ihan koska tahansa. Ehkä se pitäisi nuo porsastelijat paremmin aisoissa? Kansanedustajan palkan toki tulee olla kilpailukykyinen (nykyistä suurempi), jotta saadaan pätevät ihmiset hommiin, mutta kaikki muut epämääräiset etuisuudet (matkakorvaukset, kokouspalkkiot, harrastekerhot, sukulaisten palkkaaminen veronmaksajien rahoilla yms.) pois.

Samoin pois kaikki valtion ja kunnan avustukset kaikilta säätiöiltä, yhdistyksiltä yms. Niitä on tähän asti käytetty, ja tullaan käyttämään jatkossakin, härskisti laillistettuna korruptiona ja rosvoamisena. Kuten näimme mm. tämän nuorisosäätiön kohdalla, joka oli imenyt luultavimmin jo satoja miljoonia veronmaksajien euroja ja niistä aimo siivu oli sujahtanut poliitikkojen ja virkamiesten suihin kokouspalkkioina, virkistysreissuina, kestityksinä yms. Ja todennäköisesti kyseinen säätiö on vain jäävuoren huippu. Luonnollisesti mediammekin käänsi huomion tässäkin tilanteessa olemattomaan lautakasaan, eikä niin ”hyväntekeväisyysmiljooniin”, jotka oli kansalta lypsetty. Ja nyt on kaikki muutkin säätiöt täysin unohdettu myös median toimesta (lieneekö toimittajien työpaikkojen säilymisellä ja kestityksellä jotain tekemistä asian kanssa?).

veronmaksaja (nimimerkki)

Tosiaan unohtui, ehkä nyt olisi muutoksen aika: http://muutos2011.fi/ ? On muuten ainoa puoluekyhäelmä tässä maassa, minkä olen koskaan nähnyt suorasta demokratiasta edes puhuvan.

jebe (nimimerkki)

No näillä kansan edustajilla on kaiken maailman korvauksia mistä milloinkin ja kuuluvat vähän jokaiseen hallintoon ym.. mistä tulee tietty lisää pätäkkää. Ja se on varma ettei anna penniäkään kansan hyväksi. Mutta semmoinen hallitus kuin on kansakin ;)

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Veronmaksaja, eikö kuitenkin olisi rehellisempää verrata Suomea saman kokoluokan maihin? Tuollaisena vertailusi on vähän turhankin tarkoitushakuinen.

Vai onko mielestäsi tämä mielekästä:
Islanti (althing) 63 jäsentä väkiluku 320.000 n. 190 edustajaa miljoonaa asukasta kohden.
Malta 69 kamarinen parlamentti. 405.000 asukasta. n 170 edustajaa miljoonaa asukasta kohden.

Katsotaampa sitten mielekkäitä vertailutapauksia.
Tanska eduskunta jossa 179 edustajaa
Norja 169 jäsentä
irlanti alahuone 163 jäsentä ylähuone 60 jäsentä

Eli ehkei sittenkään kauheaa yliedustusta...

Gagarin (nimimerkki)

#59:
Tuo sama tuli mieleeni.
Jos Islannissa olisi vaikkapa 10 edustajaa miljoonaa kansalaista kohden, niin silloin heitä olisi yhteensä 3. Ehkäpä tuollainen lähestymistapa ei sittenkään ole mielekäs.

jan sjöman (nimimerkki)

Oikeusministeriö syöttää harhaanjohtavia tietoja korruption kitkemisestä

OM Uutissivuilla kerrotaan:
"GRECO tyytyväinen ehdokkaan vaalirahoitusta koskeviin uudistuksiin - Raportti julkaistu 04.12.2009
Euroopan neuvoston korruptionvastainen toimielin GRECO (Group of States against Corruption) on 3.12.2009 arvioinut Suomen toimia puoluerahoituksen avoimuutta ja lahjonnan kriminalisointia koskevien suositusten toteuttamisessa. GRECO antoi näitä aiheita koskevat toimenpidesuosituksensa Suomelle joulukuussa 2007."
_
http://www.om.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Uutiset/Uut...
---
Totuus on täysin toisenlainen.
Vain 4, Grecon kaikkiaan 17: sta suositellusta toimenpiteestä on "työn alla".
Aikaa suosituksien toteuttamiseen Suomessa on ollut jo kaksi vuotta.
Tätä viimeisintä Grecon maaraporttia josta jälkeenjääneisyys ilmenee, ei ole myöskään haluttu suomentaa. Sitä ei saa Oikeusministeriöstä kirjallisesti pyytämälläkään:

Strasbourg, 4 December 2009 Public
Greco RC-III (2009) 2E (P3)
Third Evaluation Round. Compliance Report on Finland
”Incriminations (ETS 173 and 191, GPC 2)”
”Transparency of Party Funding”
For adoption by GRECO at its 45th Plenary Meeting
(Strasbourg, 30 November – 4 December 2009)

I. INTRODUCTION
1.
The Compliance Report assesses the measures taken by the authorities of Finland to implement the 17 (seventeen) recommendations issued in the Third Round Evaluation Report on Finland (see paragraph 2), covering two distinct themes, namely
-
Theme I – Incriminations: Articles 1a and 1b, 2-12, 15-17, 19 paragraph 1 of the Criminal Law Convention on Corruption ETS 173), Articles 1-6 of its Additional Protocol (ETS 191) and Guiding Principle 2 (criminalisation of corruption).
-
Theme II – Transparency of party funding: Articles 8, 11, 12, 13b, 14 and 16 of Recommendation Rec(2003)4 on Common Rules against Corruption in the Funding of Political Parties and Electoral Campaigns, and - more generally - Guiding Principle 15 (financing of political parties and election campaigns).
2.
The Third Round Evaluation Report was adopted at GRECO’s 35th Plenary Meeting (3-7 December 2007) and made public on 12 December 2007, following authorisation by Finland (Greco Eval III Rep (2007) 2E, Theme I and Theme II).
_

CONCLUSIONS
85.
In view of the above, GRECO concludes that Finland has implemented satisfactorily four (4) of the seventeen (17) recommendations contained in the Third Round Evaluation Report. With respect to Theme I – Incriminations, recommendations iv, v and vii have been implemented satisfactorily, recommendations i, and vi have been partly implemented and recommendations ii and iii have not been implemented. Regarding Theme II – Transparency of Party Funding, recommendation viii has been implemented satisfactorily and recommendations i – vii, ix and x have been partly implemented.
89.
Finally, GRECO invites the authorities of Finland to translate the report into the national languages and to make these translations available to the public.
_
http://www.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&bl...

veronmaksaja (nimimerkki)

"Veronmaksaja, eikö kuitenkin olisi rehellisempää verrata Suomea saman kokoluokan maihin? Tuollaisena vertailusi on vähän turhankin tarkoitushakuinen."

Yllätys, että tämä oli ainoa asia, johon poliitikko viestissäni tarttui. Eihän se nyt sovi, että poliittisia suojatyöpaikkoja ainakaan vähennettäsiin. Saattaisi vaikka itseltä mennä palli alta. Gagarin voisi myös esiintyä omalla nimellään, niin nähtäisiin kuka poliitikko tai poliitikon sukulainen sieltä paljastuu. Suomessa on kaikenkaikkiaan ihan liikaa veronmaksajien rahoista riippuvaisia poliittisia broilereita ja virkamiehiä.

Kyllä tuo 100 olisi ihan riittävä määrä kansanedustajia tähän kokoiseen maahan. Eihän noista nykyisistä kahdestasadastakaan suurin osa ole koskaan paikalla. Valitaan 100 nykyistä laadukkaampaa edustajaa, lisätään kansalaisten suoraa vaikutusvaltaa ja sitä kautta poliitikkojen vastuuta, niin eiköhän siinä ala olla menestyksen resepti.

anne (nimimerkki)

Noita palkkoja vosi verrata vaikkapa kaupunginjohtajien palkaan. Silloin edustajan palkan tulisi olla kaksinkertainen, koska edustaja tekee työtä vuorotta eli ei ole määrättyä työaikaa.
Isoimpien kaupunginjohtajien palkat liikkuvat 12.000-17.000 euroa kuukaudessa.
En kadehti yhtään kansanedustajien palkkausta, saatikka työmäärää.

veronmaksaja (nimimerkki)

"En kadehti yhtään kansanedustajien palkkausta, saatikka työmäärää. "

En minäkään heidän palkkaansa kadehdi, vaikka paljon heitä vähemmän tienaankin. Seuraavista asioista olen kuitenkin käärmeissäni:
- Kyseisillä porsastelijoilla ei ole minkäänlaista tulosvastuuta. He voivat elää (ja yleensä elävätkin) kuin siat pellossa neljä vuotta, jonka jälkeen taas lupaillaan kaikenlaista ja lupaukset unohdetaan oitis vaalien jälkeen. Tähän pitää saada muutos, suora demokratia on ratkaisu.
- Edellisestä johtuen se todellinen työmääräkin on mitä sattuu. Uskallan väittää, että minun työni (akateemista taustaa vaativa asiantuntija- ja johtotehtävä) vaatii huomattavasti enemmän älyä, luovuutta, koulutusta ja osaamista kuin suurimmalla osalla kansanedustajista on. Lisäksi teen takuulla töitä enemmän kuin he. Kuitenkin palkkani on murto-osa siitä mitä he tienaavat. Jos tekisivät oikeasti pätevästi töitä tämän kansan hyväksi, niin voisivat tienata mielestäni vaikka enemmänkin kuin nykyisin.
- Kyseiset "sankarit" pääministeriä myöten kyllä kovasti puhuvat aina kuinka meidän kaikkien tulee kovina aikoina osallistua talkoisiin. Kuitenkin talkoisiin osallistujilla he tarkoittavat aina vain tavallista veronmaksajaa. Heidän omiin etuuksiinsa ei kosketa, niitä jopa korotetaan.

jan sjöman (nimimerkki)

Nuorisosäätiön rahat

Torstai 5.11.2009 klo 16.26 | Nuorisosäätiön vaalirahaselvitys valmistui

Tämä toinen, tarkempi selvitys piti PRH: Olli Koikkalaisen mukaan julkistaa marraskuun lopussa.
- Ei ole näkynyt 16.12. mennessä.
- Salaamalla ja vaikenemalla, Ilmeisesti Kepun pomot on nyt pelastettu vapaalle jalalle ja voivat aloittaa vaalikampanjoinnin Eduskuntavaaleihin 4-2011.
Normaalissa länsimaisessa oikeusjärjestelmässä, Kepun heput, varsinkin Vanhanen, olisivat tutkintavankeudessa istumassa jo kuudetta kuukautta.
_
Keskustalaisten vaalityötä useissa vaaleissa rahoittanut Nuorisosäätiö on jättänyt pyydetyn lisäselvityksensä Patentti- ja rekisterihallitukselle, mutta sen sisältöä ei vielä kerrota julkisuuteen.
PRH:n linjanjohtaja Olli Koikkalainen sanoi torstaina, että he aikovat julkistaa säätiöselvitykset sitten, kun asia on saatu käsiteltyä PRH:n sisällä. Tämä kestänee Koikkalaisen mukaan marraskuun loppuun.

Nuorisosäätiön lisäselvitys tuli PRH:lle tiistaina, ja toisen pyydetyn lisäselvityksen odotetaan tulevan Maaseudun Kukkasrahastolta perjantaina. Nuorisosäätiö ei julkista selvitystä myöskään omalta osaltaan, koska haluaa antaa PRH:lle työrauhan, asianajaja Oili Kela sanoi.

PRH pyysi säätiöitä selvittämään tarkemmin, miten ne ovat tukeneet vaalityötä. Pyyntöjen taustalla oli epäily siitä, ovatko säätiöt toimineet vastoin omia sääntöjään jakaessaan tukea poliittiseen toimintaan.
Aiemmissa Nuorisosäätiön ja Maaseudun Kukkasrahaston antamissa selvityksissä asiasta ei käynyt lainkaan ilmi, millaisilla summilla ja keiden ehdokkaiden vaalityötä oli tuettu. Nyt saatu selvitys on jo yksityiskohtaisempi, Koikkalainen kertoi.
_
www.iltalehti.fi/uutiset/200911051055077 1_uu.shtml

---
Till: olli.koikkalainen@prh.fi

Patentti- ja rekisterihallitus
Olli Koikkalainen
Puh. (09) 6939 5575, gsm 040-505 3575
Arkadiankatu 6 A, Helsinki
PL 1140, 00101 Helsinki
Puh: (09) 6939 500, Faksi: (09) 6939 5328

Arvoisa linjanjohtaja Olli Koikkalainen

Viite: Ilmoituksenne PRH: n Internet -sivustolla:
”Nuorisosäätiön ja Maaseudun Kukkasrahasto Säätiön selvitykset PRH:n tarkasteltavana.”
http ://www.prh.fi/fi/uutiset/P_386.html
Asia: Julkisissa medioissa esiintyneiden, runsaiden kirjoitusten johdosta haluan esittää seuraavaa.

Koska on ilmeistä että po. säätiöiden kohdalla valvonta on ollut puutteellista.
Luultavasti siitä syystä, koska po. organisaatioden johtotehtävissä on toiminut maamme johtavia poliitikkoja, jonka johdosta olisi voitava olettaa, asioiden hoidon ja säätiöiden hallinnon olevan poliitikoille annetun luottamusaseman ja siten korkean moraalin ansiosta, olleen itsesäädeltynä moitteetonta ja jopa tarkempaa kuin keskimäärin.

Kun julkisuudessa tämä asiain tila, saatujen selvitysten perusteella onkin ilmeisesti toisin, pyydän Teitä kiinnittämän huomiota säätiölain antamiin mahdollisuuksiin ja velvollisuuksiin säätiöiden toiminnan valvojana.
Alla on kuvattuna lyhyesti otsikoittain ne perustyökalut, joita voitte niin halutessanne, välittömästi käyttää.
Toivon että teette velvolllisuutenne kansalaisten luottamuksen viranomaisiin ja laillisuusvalvojiin, säilyttämiseksi.

1) Teillä on lain mukaan oikeus ja mahdollisuus tehdä rikosilmoitus säätiölain rikkomisesta PRH:lla itsellään (SäätiöL 14.4 §).
2) PRH:lla on myös lain mukaan oikeus vaatia tuomioistuimessa säätiön hallituksen tai sen jäsenen erottamista toimestaan (SäätiöL 14.2 §).
3) Vielä PRH:lla on valvontaviranomaisena oikeus nostaa tuomioistuimessa vahingonkorvauskanne säätiön hallitusta tai sen jäsentä vastaan (SäätiöL 14.3 §).
4) PRH voi myös asettaa antamansa määräyksen tai kiellon rikkomisen varalta uhkasakon säätiön hallituksen jäsenelle (SäätiöL 14.1 §).

Oheistan tähän tutustumistanne varten erään Uusi Suomi -verkkolehdessä olevan keskustelun, josta ilmenee kansalaisten huoli säätiöiden valvonnan nykytilanteesta.
Keskustelun otsikko, ”Selonteko, joka ei selvitä mitään”, pvm 28.10.2009,
ja linkki: http://eijariitta.blogit.uusisuomi.fi/2009/10/28/n...

Kunnoittavasti
Huolestunut kansalainen
Suomesta Ruotsiin -tiedotus

jan sjöman (nimimerkki)

PRH Uutiset: "PRH antoi toimintaohjeita"

Vaalirahoitusta koskeva selvitystyö
Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) on selvittämässä kahdentoista säätiön osalta sitä, onko säätiön varoja mahdollisesti käytetty sääntöjen vastaisesti vaalirahoitukseen.

Hyvinkään-Riihimäen Seudun Ammattikoulutussäätiön, Lahden Diakoniasäätiön, Oulun Diakonissalaitoksen Säätiön, Palkansaajasäätiön, Punkaharjun kuntoutussairaalasäätiön, Tampereen Kotilinnasäätiön, Tampereen seudun opiskelija-asuntosäätiön, Tampereen Vuokratalosäätiön ja Urheiluopistosäätiön osalta selvitystyö on valmistunut. Näistä Palkansaajasäätiön ja Lahden Diakoniasäätiön toiminnasta ei löytynyt mitään huomautettavaa. Muiden kohdalla PRH antoi toimintaohjeita, mutta niiden lisäksi PRH ei katsonut olevan aihetta muihin toimenpiteisiin.

Selvitykseen liittyvät asiakirjat ovat näiden säätiöiden osalta samalla tulleet julkisiksi.

Nuorisosäätiön, Maaseudun Kukkasrahasto Säätiön ja Hebe-säätiön osalta selvitystyö ei ole vielä valmis.

Lisätietoja: Olli Koikkalainen, linjanjohtaja puh. (09) 6939 5575, gsm 040 505 3575

Patentti- ja rekisterihallitus
Avoinna ma-pe 8-16.15
Arkadiankatu 6 A, Helsinki
PL 1140, 00101 Helsinki
Puh: (09) 6939 500
Faksi: (09) 6939 5328
© Patentti- ja rekisterihallitus
webmaster@prh.fi
Viimeksi päivitetty: 26.11.2009

Hmmm (nimimerkki)

Ehkä 50 kansanedustajaa riittäisi 200 sijasta. Silloin voisi hyväksyä asialliset korvaukset. Mutta...mitenkä sinne valikoituisi oikea jengi? Onhan kuitenkin todettava, että sellaiset edustajat kuin kansalaisetkin.

Käyttäjän kaminiitto kuva
Jaakko Korpi-Anttila

#56:
Kiitos Veronmaksajalle näistä laskelmista. Suurin piirtein samalla tarkkuudella joskus aikoinaan niitä katselin.

Sen verran olisin vielä lässyttänyt, että Suomen kilpailukyky ei ainakaan parane, jos valtion hallintokulut ovat kilpailijamaita suuremmat. Pitäisi kai pyrkiä olemaan muita tehokkaampi. Jokainen marja on poimittava, tässä olisi eräs.

Aika moni ymmärtää, ettei Suomen demokratia siitä hetkahtaisi, vaikka kansanedustajien määrää vähennettäisi 100:lla. Kysymys onkin enemmän siitä, onko siinä porukassa selkärankaa ottaa tällainen kiusallinen ja omaa pussia koskettava asia edes avoimesti selvitettäväksi.

jan sjöman (nimimerkki)

Huumoripläjäytys -viesti leipäjonolaisille, tai kaksihan noita:

Toissavuonna:
Kansanedustajien palkat nousivat 5,8 prosenttia Aprillipäivästä 2008 lähtien.
Kansanedustajien palkat nousevat satasia
IS, Mika Lehto | 14.03.2008

Kansanedustajat saavat odotetut palkankorotukset. Palkat nousevat 5,8 prosenttia aprillipäivästä lähtien. Pienimillään korotus on 320 euroa kuukaudessa, joka tulee alle 12 vuotta eduskunnassa olleelle kansanedustajalle.

Korotuksen jälkeen minimipalkka on 5 860 euroa kuukaudessa.
Yli 12 vuotta istunut saa huhtikuusta alkaen kuukausipalkkaa 6 300 euroa.
Euromääräisesti suurimmat korotukset tulivat puhemiestölle.
Puhemiehen palkka nousee 600 euroa ja on 10 800 euroa.
Varapuhemiesten tilipussit kohenevat 500 eurolla ja palkka on vastedes 9 000 euroa kuukaudessa.
Palkankorotuksista päätti Jaakko Iloniemen johtama palkkiotoimikunta.
Perustelujen mukaan palkankorotuksiin vaikutti syksyn työmarkkinaneuvottelut ja kansalaisten ansiotason nousu. -Edellisen kerran kansanedustajien palkkoja nostettiin vuosi sitten.

Kansanedustajien palkat euroissa
Kansanedustaja (alle 12 vuotta palvellut): Palkka nyt: 5540. Palkka 2008: 5860.
Kansanedustaja (yli 12 vuotta palvellut): Palkka nyt: 5950. Palkka 2008: 6300.
Varapuhemies: Palkka nyt: 8500. Palkka 2008: 9000.
Puhemies: Palkka nyt: 10200. Palkka 2008: 10800.

V. 2006 verotiedot
Kolmen suuren puheenjohtajien tulotaso noudattelee tarkkaan puolueiden suuruusjärjestystä ennen viime vaaleja. Suurituloisin oli odotetusti viime vuonna Keskustan Matti Vanhanen, joka nautti koko viime vuoden pääministerin palkkaa. Vanhasen kokonaisansiot olivat yli 152 000 euroa.

Kakkossijaa pitää viime vuoden valtiovarainministeri, sosiaalidemokraattien Eero Heinäluoma, jonka tulot olivat vajaat 127 500 euroa.

Kokoomusjohtaja Jyrki Katainen oli viime vuoden vielä oppositiojohtaja, mutta nousi silti
pronssisijalle vajaan 129 000 euron vuosituloilla.
_
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen....
__
Vanhasen ansiot puoluejohtajista suurimmat
http://yle.fi/verot/2006/artikkeli05.html

---

Tänä vuonna :
Kansanedustajien palkat nousevat taas
Maanantai 19. lokakuuta 2009 | Päätoimittaja Pekka Mervola

Edellinen korotus tehtiin viime keväänä, Aprillipäivänä.
Uusi 5,8 prosentin korotus alkaa juosta toukokuun 2009 alusta.

Puhemies Sauli Niinistön (kok.) uusi palkka on 10800 euroa. Se on yli 3000 euroa vähemmän kuin pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) saa.
Helsinki, Kari Valtonen

Pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) saa toukokuun alussa 775 euron korotuksen palkkaansa, kun eduskunnan puhemies Sauli Niinistö (kok.) joutuu tyytymään 600 euron palkanlisäykseen.
Vanhasen uusi palkka on 13950 euroa. Niinistö joutuu tyytymään 10800 euroon.

Myös muille ministerikansanedustajille tulee suurempi korotus kuin eduskunnan varapuhemiehille Seppo Kääriäiselle (kesk.) ja Johannes Koskiselle (sd.), joiden palkkiot nousevat 8 500 eurosta 9 000 euroon.

Syynä on, että riviministerin palkka on yhtä suuri kuin varapuhemiehillä, mutta ministerit kuittaavat lisäksi pääministerin tapaan puolet kansanedustajan palkasta.

Korotukset perustuvat ministeri Jaakko Iloniemen johtaman palkkiotoimikunnan perjantaiseen päätökseen.
Toimikunta päätti nostaa kansanedustajien palkkoja keskimäärin 5,8 prosentilla.
Pääministerin ja muiden ministereiden palkka on sidottu puhemiehistön palkkaan.

Edellisen kerran lainsäätäjien palkkoja nostettiin huhtikuun alussa viime vuonna.Kansanedustajan kuukausipalkkio nousee 5540 eurosta 5860 euroon ja yli 12 vuotta kansanedustajana toimineen kuukausipalkkio 5950 eurosta 6300 euroon.
_
http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_Koti...

jan sjöman (nimimerkki)

Lainaus: IL -keskustelusta:

Vanhanen aloitti pääministerinä 2003 ja hyväksyi niitä RAY:n jaettavia avustuksia alusta asti.
Siinä vaiheessa, kun hän oli presidenttiehdokkaana 2006, hänen olisi pitänyt avustajiensa kanssa varmistaa, ettei tule rahaa vääriltä tahoilta. Siinä vaiheessa ei kukaan presidenttiehdokkaista voi vedota siihen, ettei tiennyt, koska hän on kuitenkin itse vastuussa siitä, mitä rahoja hänen kampanjassaan käytetään. Tai jos vetoaakin tietämättömyyteen, se ei tee tehtyä tekemättömäksi. Se, että joku muu on kerännyt rahat tai allekirjoittanut papereita, ei poista Vanhasen vastuuta

Ja tässä yhteydessä ei ollut kyse siitä, mistä rahoista Nuorisosäätiö ne vaalituet maksoi, vaan mikä tahansa raha heiltä, minkä Vanhanen saa, voidaan katsoa lain vastaiseksi.
Näin siis poliisitutkimuksessa, joka kohdistuu Vanhasen saamaan vaalirahoitukseen.

Toinen asia on taas RAY:n itse tekemä selvitys.
Siinä selvitettiin, onko Nuorisosäätiö käyttänyt RAY:lta annettua rahaa muuhun kuin sovittuun tarkoitukseen, esim. Vanhasen tai Kaikkosen vaalitukeen, tai vaikkapa Nuorisosäätiön hallituksen jäsenen lomamatkoihin. Jos olisi, niin RAY olisi voinut nostaa syytteen Nuorisosäätiötä vastaan. Mutta nyt todettiin, että käytetty raha ei välttämättä ollut juuri sitä RAY-rahaa, koska säätiöllä oli omaakin varainhankintaa. Itse en kylläkään lähtisi tekemään tällaista tulkintaa, ellei sitten ole niin, että säätiön rahat ovat eri pankkitileillä, RAY-rahat toisella ja oma varainhankinta toisella tilillä. Tämä on vähän tulkintakysymys. Joka tapauksessa, RAY perii rahansa takaisin.

Poliisin ja RAY:n lisäksi myös ARA ja PRH tekevät tutkimusta omalta kannaltaan.
PRH:lla on velvollisuus valvoa säätiöiden toimintaa yleensä, eli että noudattavat säätiölakia. Heillä on oikeus antaa moitteita, kuten juuri tekivät niiden muiden, oliko se seitsemän säätiön tapauksessa jotka olivat antaneet vaalitukea, mutta tuen vastaanottaja ei ollut mitenkään muuten tekemisissä ko. säätiön kanssa. - RAY saa myös haastaa oikeuteen, jos se katsoo että siihen on aihetta. Näin saattaa käydä mm. NS:n tapauksessa, koska esim. Kaikkonen on puheenjohtajana ollessaan toiminut sääntöjenvastaisesti.

ARA taas tutkii myöntämiensä rakennusavustusten laillisuutta. Siitä en tiedä sen enempää, kuin että se Kaikkonenkin oli ollut mukana ARA:n kokouksessa, jossa ei olisi saanut olla.

Eli tämä on aika monimutkainen tapaus, tutkimus jakaantuu monelle taholle.

Saattaa myös käydä niin, että Nuorisosäätiö menettää yleishyödyllisen säätiön asemansa.
Siinä tapauksessa se joutuu maksamaan veroa omasta varainhankinnastaan (eli se saatetaan tulkita tietääkseni elinkeinotuloksi tai pääomatuloksi), ehkä useankin vuoden ajalta.

Myös KMS-rahoittajat rahoittivat Vanhasta. Olisi luullut, että Vanhanen olisi viimeistään vaalien jälkeen katsonut, kuka häntä rahoitti. Kuitenkin hän aloitti sitä arvonimeä hakemaan Kakkoselle, mikä sitten ei onnistunut, kuten aiemmin kerroin.

Täytyy kyllä sanoa, että hirveästi menee veronmaksajien rahoja näihin kaikkiin tutkintoihin ja muihin. Mutta jos tämän ja muiden vastaavien asioiden selvittämisellä saamme Suomen poliittisen korruption kitketyksi pois, niin hyödymme siitä moninverroin.
_
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.p...

jan sjöman (nimimerkki)

Puoluerahoituksen ymmärrettävyyden tr (WP-PF). Tarkastuskäynnit

PÄÄOSASTO I – LAKIASIAT. RIKOSONGELMIEN OSASTO
EUROOPAN NEUVOSTO. Strasbourg, 23. kesäkuuta 2006
Luottamuksellinen. WP-PF (2006) 8E rev 2

Loppuraportti
Laatija: Lahjonnan vastaisen valtioiden ryhmän puoluerahoituksen ymmärrettävyyttä käsittelevä
työryhmä (WP-PF)
Hyväksyjä: Lahjonnan vastainen valtioiden ryhmä 29. täysistunnossaan (19–23. kesäkuuta 2006)
Lahjonnan vastaisen valtioiden ryhmän sihteeristö www.greco.coe.int
Euroopan neuvosto. F-67075 Strasbourg Cedex Puh. +33 3 88 41 20 00 Faksi +33 3 90 21 50 73
-
WP-PF oli sitä mieltä, että kuhunkin arviointiin pitäisi kuulua tarkastuskäynti, ja keskusteli näiden käyntien muodosta. WP-PF ehdotti, että puoluerahoituksen tarkastuskäyntiin varattaisiin aikaa korkeintaan kolme päivää.
WP-PF oli vahvasti sitä mieltä, että tarkastuskäyntien aikana arviointien ja kokousten tulisi olla luonteeltaan teknisiä ja että mahdollisia poliittisia seuraamuksia tulisi välttää mahdollisuuksien mukaan.

Näin ollen jäsenvaltioita tulisi muistuttaa tästä, ja instituutiot sekä henkilöt tulisi mieluiten valita sen mukaisesti. Valtiollisten instituutioiden edustajien ja puolueista riippumattomien kansalaisyhteiskunnan edustajien kanssa tulisi järjestää kokouksia.

Hallitusten ja kansanedustuslaitosten edustajien tulisi olla puoluerahoituksen (ymmärrettävyyden ja säännösten noudattamisen jne.) asiantuntijoita.

Puoluerahoitusta koskeviin tarkastuskäynteihin voisi sisältyä kokouksia seuraavien valtiollisten ja valtioista riippumattomien instituutioiden kanssa:

1. erikoistuneet valvontaelimet
2. hallitus ja asianosaisten osastojen edustajat
3. parlamentti ja valvontakomiteoiden edustajat,
4. poliittisten puolueiden ymmärrettävyydestä ja säännösten noudattamisesta vastaavat edustajat
5. riippumattomat tilintarkastajat
6. asianosaiset poliisi/syyttäjä/oikeusviranomaiset
7. akateemiset instituutiot
8. puolueista riippumattomat kansalaisyhteiskunnan edustajat
9. media.
_
http://www.vaalit.fi/uploads/c6rtru63p0e.pdf

Juha-Pertti Kostamo (nimimerkki)

Olen katsonut syksyn aikana läheskaikki eduskunnan kyselytunnit ja tehnyt
niistä "yhteenvedon" ja osallistumisprosentti isossa salissa on keskiarvoltaan 48.2%.

Ministerien osalta olen jättänyt seurannan sivuun-mutta kyselytunnilla heidän on oltava paikalla koska kuva kertoo paljon.

Miksi eduskunnan puhemies Sauli Niinistö ei vaivaudu vastaamaan hänelle
lähetettyyn kirjeeseen jossa vedotaan osallistumisen tärkeydestä niin
kansanedustajien kuin ministereiden osalta.?

"Joku voisi tämän otoksen perusteella todeta ettei 200 kansanedustajaa ole
enää tarpeen-vaan 100 tai 120 on relistisempi luku"?

Puhemihen tehtävä on pitää yllä niin kuria kuin kannaottoja-vastauksia jne.

Huonoin tilanne on valitettasti Kansallinen Kokoomus r.p.lla ja SDP:n edustajilla.

Muutama nimi nousi esiin-aktiivisimpia kokoomuslasia ovat Sasi,Ben Z.,Kanerva, Salolainen.

Muutama passiivisin SDP:n edustaja on Tero Rönni,...........

No tilanteet muuttuvat asioiden myötä-mutta tämän tyyppinen "kallup" kertoo
jo riittävästi mikäli arviointeja suoritetaan.

Toivotan Eduskunnalle,ministereille ja kansanedustajille Rauhaisaa Joulua
ja Menestystä vuodelle 2010.

hyvin edustettu (nimimerkki)

"Siinäkin olisi jo hyvä säästön paikka, kun luopuisivat vaikka vuodeksi moisista harrasteista tai maksaisivat ne kulut itse."

"Tänne blogeihinkin kirjoittelee eräs ”kansan”edustaja, jonka blogi on täynnä matkakertomuksia sieltä sun täältä."

ÖÖööö.. Kukapa sitä omilla vaatimattomilla tienisteillään viitsisi mitään harrastella tai mihinkään matkustella?

Pöh! Eihän siitä mitään tulisi jos itse pitäisi omat harrastuksensa maksaa. Tottahan kaikki sen ymmärtää..

Ps; Mukavan pirtsakkaa tekstiä sulla :-)

hyvin edustettu (nimimerkki)

A-plus Keskiviikko 16.12.2009 YLE TV1 klo 21:40
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen tilinpäätös vuodelle 2009.

VM-Katainen tuntuu olevan kovin harmissaan taloudellisen hyvinvoinnin kohdentumisesta ahneiden ja vastuuttomien helppoheikkien taskuihin.

Epärehellisille vilunkikoijareille maksetaan kuulema ihan liikaan ja ihan tyhjästä! :-)

Vanha demari (nimimerkki)

"65 Uskallan väittää, että minun työni (akateemista taustaa vaativa asiantuntija- ja johtotehtävä) vaatii huomattavasti enemmän älyä, luovuutta, koulutusta ja osaamista kuin suurimmalla osalla kansanedustajista on. Lisäksi teen takuulla töitä enemmän kuin he. Kuitenkin palkkani on murto-osa siitä mitä he tienaavat."

Jos sinulla on tuollainen työ, niin en usko, että palkkasi on murto-osa siitä mitä kansanedustajat tienaavat. Mistä tiedät tekeväsi enemmän töitä kuin he?

jeip (nimimerkki)

Olipa jämy teksti, vaan vaikutustaha tälläkään ei ole :P

veronmaksaja (nimimerkki)

"Jos sinulla on tuollainen työ, niin en usko, että palkkasi on murto-osa siitä mitä kansanedustajat tienaavat. Mistä tiedät tekeväsi enemmän töitä kuin he? "

No jos kansanedustajan kaikki tulot lasketaan (palkka + kulukorvaukset + kokouspalkkiot + ilmaiset matkat + harrastekerhot), niin palkkani on todellakin vain murto-osa heidän vastaavastaan. Minä kun en saa palkkani päälle mitään lisäpalkkioita.

Ja mistäkö tiedän tekeväni töitä enemmän kuin he? No jos enemmän tekee heistä yksikään, niin hattua nostan. Eilen viimeksi väänsin raporttia tekemisistäni puoleen yöhön asti (projekteilla on määräaikansa). Lisäksi työni vaatii jatkuvaa uusien asioiden opiskelua. Tämänkin vuoden aikana lukemani tieteellisesti pätevät tekstit ovat olleet ennemmin tuhansissa kuin sadoissa sivuissa. Ja tämä ns. vapaa-ajalla, varsinaisten töiden päälle (jotka nekin tosiaan saattavat "hieman" venyä).

Eivät ne akateemiset älyä, luovuutta, jatkuvaa opiskelua ja kovaa työtä vaativat ammatit, joissa tienataan merkittävästi vähemmän rahaa kuin kansanedustajat tienaavat, todellakaan ole vähissä tässä maassa. Ihmisten tulotaso täällä on itse asiassa varsin naurettava. Poliitikot ja virkamiehet kyllä tienaavat ihan kohtuullisesti, joten kaikki valtakunnassa varmaan hyvin vanhojen demareiden mielestä? Kiva on veroja maksella, jotta missit, iskelmälaulajat, yhteiskunnasta vieraantuneet ammattipoliitikot ja muu "valiosakki" voivat paksusti eduskunnan lehtereillä.

veronmaksaja (nimimerkki)

Täytyy vielä sen verran lisätä, että lieneekö täällä paljonkin ihan kansanedustajia tai heidän kavereitaan kirjoittelemassa? Näkyy niin paljon olevan ihmisiä, joilla on todellisuudentaju pahasti kateissa. Kuten sanottua, tässä maassa on todella paljon asiantuntijoita, tutkijoita, esimiehiä jne., joiden työ on hyvin vaativaa ja he tienaavat alle tuon kuuden tonnin, osa reilusti alle (ja paljon alle sen todellisen kansanedustajien palkan, joka on merkittävästi enemmän kuin tuo mainittu kuusi tonnia). Lisäksi näitä ihmisiä erottaa kansanedustajista se, että heillä on jatkuva tulosvastuu päällä. Ei voi jättää tulematta kokouksiin, tai pitää rokulipäiviä, ei voi vain ajella taksilla pitkin kaupunkia edustamassa, on ihan oikeasti tiedettävä asioista jotain tai asiat menee perseelleen ja menee maine ja tulee vielä potkut kaupan päälle. Kansanedustajista sen sijaan kokouksissa on paikalla hyvässä lykyssä puolet, he joutavat juoksentelemaan ties missä kissanristiäisissä ja joka kerta kun suunsa avaavat sieltä tippuu sammakoita (osa tosin puhuu varsin taitavasti paljon, muttei oikeasti sano mitään, jos minä tekisin niin töissäni, niin saisin hyvin pian potkut).

Ja me olemme kuitenkin niitä "hyvätuloisia", joiden Matti "nuorisosäätiön mies" Vanhasen mukaan pitää nyt näissä lamatalkoissa pelastaa Suomi? Kyllä alkaa muutto ulkomaille houkuttaa, veroja vähemmän, tuloja enemmän, syyllistämistä "eliitin" taholta vähemmän. Kyllä on lottovoitto syntyä Suomeen, vai miten se meni?

Tietenkin on myös jossain määrin totta, että kansa saa ansaitsemansa edustajat. Tosin suora demokratia ja mahdollisuus tulla erotetuksi kesken kauden (mikä on tosiasia meillä muilla työntekijöillä) varmasti toisi merkittävästi ryhtiä melko moneen kansanedustajaan.

sivustakatsoja (nimimerkki)

Tämäkin keskustelu kuvaa hyvin Suomen parlamentarismia. Eduskunta on Suomen kansa pienoiskoossa. Kaikenlaisia mielipiteitä on ja kaikenlaisia kansalaisia myös.
Nykyään tuntuu muutenkin unohtuvan mitä demokratia on. Se ei ole sitä, että "minä olen kansa, jonka ajatukset ovat ainoita oikeita". Demokratia on enemmistöpäätöksiä, joihin vähemmistön on tyytyminen. Seuraavissa vaaleissa on mahdollista vaihtaa enemmistöä äänestämällä. Jos ei haluta missejä ja muita julkkiksia eduskuntaan, ei pidä heitä äänestää.
Mistähän muuten kaikki kansanäänestyksiä milloin mistäkin asiasta vaativat tietävät, että heidän mielipiteensä voittaa.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

#55
Mielenkiintoista tietoa pistit tulemaan. Kiitos linkeistä, lupaan tutustua niihin oikein ajan kanssa :)

#57
Miekin kävin eilen ihan tutustumassa tuon muutos2011 sivuihin. Vaikuttaa todella hyvältä, ainakin ajatustasolla, mutta ongelmahan tuollaisissa on se, että kun ei ole kyse minulle-kaikki-ja-vähän-äkkiä ajatukseen pohjautuvasta ajattelusta, niin vaikea tuollaisille saada kannatusta, vihamiehiä sitäkin enemmän :( olen kuitenkin itse ihan periaatteen vuoksi valmis kannattamaan heidän ajatuksiaan, jos pääsevät vaalityötä tekemään.

Hommaforumilta löysin niin ihanan kirjoituksen itsestäni, että ihan sydän sykähti. Kyseiselle kommentin sinne kirjoittaneelle herrasmiehelle haluan kuitenkin sanoa, että ei tarvitse kenenkään pelätä, että lähtisin politiikkaan mukaan. Koen, että poliitikoilla on hartioillaan valtava vastuu ihmisistä, enkä usko pystyväni koskaan sellaista vastuuta kantamaan :)
http://hommaforum.org/index.php/topic,19398.msg270...

#58.
Sitä minä olen miettinyt, että kun vuodesta toiseen ja vaalikaudesta toiseen ihmiset pettyvät päättäjiin, että kuinka monta kertaa kansa on valmis pettymään?

#65
Nimenomaan näin. Olen täysin samaa mieltä!

#68
Minä olen miettinyt sitä, että ehkäpä kansanedustajien palkkauksen tulisi olla täysin korvausluontoista. Eli kun kansanedustaja osallistuu eduskunnan istuntoon - korvaus, kun osallistuu kokoukseen - korvaus, kuuluu valiokuntaan - korvaus jne. Ja kulukorvauksissa täytysi olla samat perusteet kuin esim. kelalla, eli halvimman kulkutavan mukaan se korvaus.

#73
Kiitos "kallupistasi". Sitä minäkin olen ihmetellyt, että kun saattaa olla käsittelyssä hyvin tärkeäkin asia, niin eipä kansanedustajia eduskunnassa näy. Kauhea haloo nousi siitä, kun Häkämies ei mennyt linnanjuhliin. Mielestäni merkittävämpää on se, että käyvätkö kansanedustajat eduskunnassa muuta kuin pullakahvilla.

#77
Jos jokin on varmaa niin se, ettei minun tekstilläni ole MITÄÄN vaikutusta tähän(kään) asiaan :D

#79
Kyllähän se on erittäin jännä juttu huomata, kuinka herkkä aihe kansanedustajien palkat näköjään on :D Tokihan sen ymmärtää, että kun Suomessa on aina arvostettu kovaa työtä, niin kansanedustajatkin (aka työn raskaan raatajat) ovat kaiken arvostelun yläpuolella olevia pyhiä lehmiä.

#74.
Tuossa jutussa, jossa kerrottiin eduskunnan harrastekerhoista, kerrottiin myöskin sitten eduskunnan muiden työntekijöiden (talkkarit, siivoojat jne.) harrastuskerhoista. Ne sisältävät keppijumppaa ja sauvakävelyä X)

Eräässä toisessa jutussa seurattiin jotain kansanedustajien kampanjaa välttää hissejä. Eräällä kansanedustajalla oli askelmittari ja hän paistatteli innoissaan, kun hänelle tulee ihan parituhatta askelta normaalin työpäivän aikana :D Saman verran tulee minullakin kotioloissa, kokonaismäärän ollessa n. 10 000 askelta päivässä, jos vain kelit sallivat käydä iltalenkillä... :P

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

#80
Olet oikeassa, mitä muuten minä en ole koskaan väittänyt olevani. Siksihän ihmiset voivat kirjoitella mm. blogeja, että voi tuoda sen yhden ihmisen mielipiteen esiin. Jotkut sitten ovat samaa mieltä ja jotkut eri mieltä, meitä kun on moneen junaan.
On täysin väärin ajatella, että jos jonkun mielipiteet ja näkemykset eivät toteudu demokraattisten vaalien jälkeen, niin sitten olisi tyydyttävä jupisemaan itsekseen kotioloissa ja muuten olla vaan tyytyväinen siihen, mitä vaalitulos tuo tullessaan. Vai mitä?

sivustakatsoja (nimimerkki)

#82
Jupista aina voi, mutta olisi kuitenkin hyvä ymmärtää,mistä jupisee. Mistähän ne 200 viisasta naista ja miestä löytyisivät, jotka olisivat kaikkien mielest OK.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

#83.
Mitäs minä nyt en jupistessani ole ymmärtänyt?

Mannelahna (nimimerkki)

Aivan aluksi haluaisin kiittää kaikkia, jotka ovat ottaneet osaa tähän keskusteluun, ja olleet mukana tässä. Ja niitä kalapuikkoja nyt pojille!
Vahnanen, ei jatkoon!!! =)

Anator (nimimerkki)

Heippa, En minäkään kadehdi kansanedustajien palkkoja. Mutta oletteko vielä kuulleet sellaisesta kansanedustajasta, jolla bruttopalkka olisi isompi kuin nettopalkka? On se ihan mukavaa kun voi säätää omat verolait ihan itseänsä varten!

pauli vartiainen (nimimerkki)

Voisiahan yhden kauden kokeilla, että toimiiko esim. 100 edustajalla, miksei voisi?
Mihin se 200 edustajaa perustuu?
Vanhaan sääntöön!
ja vielä; kyllä siviilielämässä firman johto-paikoilla pitää olla nuhteetonta tekijää, kyllä kansanedustuslaitosta voi verrata samaan ja moraalikäsityksestä puheenollen vielä tiukemmin, vaan onko, no ei oo, , vain muutama "puhdas", ON oman edun tavoittelua ennen kansalaista, jos todella "talvisodan henkeä olisi NYT niin kaksikuukautta ilman palkkaa, Hurstin jonossa syömässä(aikaa siihen heillä on). Kansalainen on todella kurkkua myöten täynnä ja kun vielä 2-3 vuotta lamassa liotaan ja marinoidutaan niin sitten todella noidutaan, vaan "edustaja ei isolla palkalla, pv-ja kulukorvauksilla ym. korvauksilla ja harrasteiltaan sitä koe, ei nää, ei tajua, eikä jaksa, kun maha ja lompsa pollottaa ja pitää "edustaa"? .

kissa (nimimerkki)

Nämähän sanoi:"Koska yleinen palkkataso on kehittynyt, niin meidän täytyy nostaa palkkaa." Kenen palkkataso on noussut? Teidän pitäisi edustaa kansaa! Mikä automaatio? Kuntasasolla ihmisiä pyöritetään vuokratyövoimalla. Jotkut nimittäin lupasi kouluhin "ilmaiset ruuat."

Toni (nimimerkki)

Kansanedustajani on äänestänyt loogisesti ja hyvin perustellen. Ja tuen häntä jatkossakin jos linja pitää edelleen monen kauden jälkeen. Lisäksi hän kuuluu puolueeseen, joka on mm. tässä asiassa äänestänyt aina johdonmukaisesti, eli vastaan.

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=aanestysu&${BASE}=aanestysu&${THWIDS}=1.45/1261402065_95156&${oohtml}=aax/hex5000&${html}=aax/aax5000&${snhtml}=aax/aaxnosyn&${savehtml}=/thwfakta/aanestys/aax/aax.htm

Aiheesta johtuen ei nimeä julkisuuteen (nimimerkki)

Kansanedustajan palkka ei ole riittävän hyvä. Minua on pyydetty ehdokas-ehdokkaaksi, mutta yritysjohtajana palkkani alenisi (vaikkakin verotuksen progressiivisuus lieventää nettopalkan madaltumista) ja toistaiseksi voimassaoleva työsopimus muuttuisi neljän vuoden pätkätyöksi. Tämän voisi ehkä vielä sietää, mutta lisäksi pitäisi polttaa vähintään 10000euroa ihan omaa rahaa vaalikampanjassa. Sittenkin läpipääseminen olisi ensikertalaiselle epätodennäköistä. Valituksi tulleet joutuvat jättämään vaaleja edeltävän työuransa, ja saavat kaupan päälle valtakunnallisen negatiivisen julkisuuden, riippumatta siitä että suurimmalla osalla edustajia on, uskokaa tai älkää, puhtaat jauhot pussissaan. Tästä huolehtii jos ei muuta niin Kilpaileva puolue. Kyllä siinä alkaa Maailman tai Suomen parannusinto vähän olla koetuksella.
Palkkaa pitäisi nostaa, ja jotkut pätevyysvaatimukset pitäisi olla. Nykyisessä tilanteessa kansanedustajuus kiinnostaa lähinnä valtiotieteiden iki-opiskelijoita, julkkiksia, taiteilijoita ilman säännöllisiä tuloja ja järjestöjyriä ilman akateemista koulutusta. Ennen kuin kansanedustajien lukumäärää aletaan vähentämään, kannattaa miettiä tarvitaanko kaikkia nykyisiä valiokuntia ja jos tarvitaan niin sitten pitää laskea montako kansanedustajaa pitää olla, jotta valiokuntatyö onnistuisi myös jatkossa ilman, että kansanedustajalta loppuu tunnit vuorokaudesta. Itsenäiselle työskentelylle, aineistojen lukemiselle ja muuhun asioihin perehtymiseen pitää olla myös aikaa.

Gagarin (nimimerkki)

#90:
Pitkälti samaa mieltä. Kansanedustajat ovat tilanteesensa nähden palkkakuopassa, varsinkin yhden kauden edustajat, jotka saavat aloituspalkkaa ilman kuuluisia laskuvarjoeläkkeitä. Jos palkkio olisi verovapaa, niin sitten se olisi jotakuinkin kohdallaan.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

#90 ja #91

Olen kyllä ihan eri mieltä teidän kahden kanssa. Ensinnäkin, jos kansanedustajilta aletaan vaatia tiettyä koulutustaustaa, niin ei silloin ole tosiaankaan kyse enää kansanedustajista vaan valtion virkamiehistä.
Toki voisihan sitä tehdä niin, että ehdokkaaksi asettuvalle asetettaisiin vaatimus suorittaa vaikka jotain yhteiskuntatieteiden opintoja vaikka sitten avoimessa yliopistossa, että olisi vähän jonkinlaista perustietoutta olemassa, mutta mielestäni koulutusvaatimuksen asettaminen ehdokkaille ei palvele demokratiaa missään nimessä.

Toinen juttu on sitten tuo palkka. Mielestäni palkkauksen täytyisi muodostua jonkinlaisista kannustimista ja palkkioista. Olisi vaikka joku pohjapalkka, jonka päälle saisi sitten osallistumiseen sidonnaista lisää.

#90.
Juuri se, että ehdokkaaksi asettuminen vaatii ehdokkaalta melkoisen suuren rahallisen panostuksen, on mielestäni tosi hankala juttu siksi, että se karsii politiikasta paljon potentiaalia, vaikka mielestäni eduskuntaan kaivattaisiin enemmän just ihan tavallisia ihmisiä.

Magnificent Seven (nimimerkki)

Ei kyse ole siitä, kuinka paljon kansanedustajien palkanalennuksella oikeasti olisi vaikutusta, vaan siitä, että se olisi psykologisena eleenä kannustava ja kansaa yhdistävä. Sen jälkeen kenenkään ei olisi helppoa olla kantamatta korttansa yhteiseen kekoon laman tappamiseksi. Mutta jos nuo - jo muutenkin kansan vierastamat ja inhoamat kansan"edustajat" eivät suostu edes muodolliseen yhteisvastuuseen, on ulospäin annettu kuva täysin päinvastainen. Enkä ainakaan minä halua omalta osaltani myöskään luopua mistään saavuttamastani edusta. Siihen käytökseen edustajani näyttävät mallia.

Itse olen sitä mieltä, että Suomesta on puuttunut koko sen itsenäisyyden ajan kunnollinen poliittinen terrorismi, joka saisi nämä kansan"edustajat" hieman miettimään tekemisiään ja sanomisiaan. Toivonkin siis, että kouluampumiset jätettäisiin vähemmälle. Koululaiset kun ovat täysin turhia uhreja.

Martti61 (nimimerkki)

Ilahduttaa että tästä joukahaismaasta löytyy joku tolkkuihminenkin. Kuka sitten oletkin ard!
ard kommentoi:
15.12.2009 15.32

Mee ite (nimimerkki)

Äänestäkää hyvät ihmiset ja asettukaa ehdolle, jotta voitte itse toimia...

ikiteekkari (nimimerkki)

Kansanedustajat ja palkka.
On se hyvä, kun joku muukin alkaa jo ymmärtää, että Suomi ei tarvitse 200 "tolloa" Arkadianmäelle, kun 100 pärjää aivan yhtä hyvin. Eikä siitä edes parlamentarismi kärsi ollenkaan.
Mutta täytyy muistaa kenen käsissä on se, kuka sinne pääsee. No, sehän on tietysti sinun käsissä, joka äänestät.
Suotavaa olisi myös jonkin asteinen koulutus vaatimus, ettei ihan mikä vaan "itäopisto" kelpaa, kuten joidenkin kohdalla se on. Ja kyseiset henkilöt roikkuvat siellä vaalikaudesta toiseen.

Mika Aavakoski

Itse olen sitä mieltä, että kansanedustajien palkat on moninkertaistettava ja saatettava kilpailukykyisiksi teollisuuden kanssa, kuten blogissani (http://mika.blogit.uusisuomi.fi/2009/11/18/kansane...) kirjoitin.

kaija kuopila (nimimerkki)

Arkadianmäelle noustaan vain kepulikonstein ja puolue-, sekä yhdistystuilla.
Eikä kai sinne osaajat pyrikään, vaan ainostaan "oikeiden päättäjien" juoksutytöt ja pojat. Kansanedustajien määrä pitäisi ehdotomasti puolittaa ja nämä hupaisat harrastukset maksakoot. itse. Helenalla oli tosi raips ja mukava teksti. Jatka samaa rataa.

peli on hävitty (nimimerkki)

97# "Itse olen sitä mieltä, että kansanedustajien palkat on moninkertaistettava ja saatettava kilpailukykyisiksi teollisuuden kanssa"

Höpön löpö. Olihan aivopieru! Minkä' teollisuuden? Loputkin teollisuuden rippeet pakkaavat loppujakin nyssyköitään.. Viimeisiä viedään ja loputkin työntekijät passitetaan kortistoon entisten työttömien seuraksi. Juttu on niin että me hävitään tää peli ihan niinkuin raharikkaat pankkiirit ja muut vedättäjät olivat tämän kuvion suunnitelleetkin.

youtube.com/watch?v=snfKTqRvsiY&feature=related

Itseasiassa me ollan hävitty tää peli jo ajat sitten mutta pikkuhiljaa vaimenevat viimeistenkin yritysten epätoivoiset korahdukset ja kouristukset. Pian täällä on hiljaista kuin huopatossutehtaalla.

Ikään kuin ei olisi riittänyt että meidät huiputettiin ja vedätettiin velkaantumaan ennennäkemättömiin asuntolainoihin, kaiken tuon lisäksi meidät edustettiin ja motitettiin kaiken kattavilla pykälillä lähes täydelliseen lukkoon. Kenenkään ei kannata yrittää näillä ehdoilla, -eikä muutenkaan tehdä yhtään mitään. Täysin toivoton tilanne ja se kai oli tarkoituskin.

Pian viedään velkaantuneita kotitalouksia lahtipenkkiin ja raha palaa korkojen kera pankkiirien pöytiin. Kuvio liene tuttu edellisestä lamasta.
Tälläkertaa peli vain on paljon raaempaa. Totaalista ja täydellistä.
Asuntovelallisilla on pian vain tuulen huuhtoma paljas perse ja helvetisti velkaa rästissä ja niistä ei nousta enää ikinä. Ryöstö oli täydellinen!

Jep! Mitä nopeammin luovutaan kansanedustajista ja koko eduskunnasta sen parempi. Veronmaksajien riesaksi on tehtailtu vuosien varrella sen verran kattava kirjo jos jonninnäkäköistä kiusanenteon henkistä pykälää ja direktiiviä jotta niillä pärjätään leikiten seuraavat tuhat vuotta. Nykyisissä pykälissä ja asetuksissa olisi kylliksi ihmettelemistä ja selvittelemistä vuosisadoiksi, niistä joutaisi valtaosa huoletta vaikka vientiin. Näillä pykälillä on tehty pelin henki ja luonne varsin selväksi, en usko että sitä enää kukaan epäilee. Keskiluokan elämä on huolellisesti miinoitettu aina liikkumisesta ja asumista myöten, nyt on hyvä kunhan pysyy kotona eikä haaveilekkaan mistään mihin tarvitsee rahaa. Varmuuden vuoksi kannattaa pysyä kotona lukkojen takana, mielellään turvahuoneessa jottei edustajien järkkäämät kulttuurinrikastajat ja muut ihanat Alienit tule nirhaamaan päätä irti. Ne kun eivät välttämättä suvaitse vääräuskoisten mielipiteitä.

Vaikka näistä toinen toistaan korruptuneista kansanedustajista ja koko eduskunnasta luovuttaisiinkin niin jäähän meille suomalaisille veronmaksajille oma osuus brysselin edustajiston elätäysvelvollisuudesta. Eikä tätä kotoista virkavetoista verosyöttiläsrälssiäkään kannata unohtaa, onhan sen koko maailmanennätysluokkaa.

Eero Tillanen (nimimerkki)

Helena, olen kanssasi täysin samaa mieltä. Kun maahan saatiin pitkästä aikaa porvarihallitus niin elin toivossa, että politiikka muuttuisi rehelliseksi jälleen. Ja paskan marjat, näyttää siltä että ainoa rehellinen poliitikko koko sontamäellä on Sauli. Yksi mies ei valitettavasti riitä, vaan tarvittaisiin paljon lisää rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä, jotta tuo sontamäki muuttuisi taas takaisin Eduskunnaksi.

Vaikeina aikoina mainitsemasi signaalin antaminen on tärkeää. Aivan turha on poliitikkojen ihmetellä miksi kansaa ei kiinnosta äänestää, kun "yhteisten asioiden hoito" tarkoittaa lähinnä sontamäelle päässeiden yhteisten etujen maksimointia, niistä kiinni pitämistä ja niiden salailua. Sauli on puhemiehenä ollessaan pistänyt edes vähän kapuloita rattaisiin, hyvä niin.

Politiikka on muutenkin kieroa mielennu[**sensuroitu**]. Muistissa on hyvin nämä lauseet: "Ellei äänestä, niin ei ole oikeutta valittaa." No hyvä, siispä äänestimme mutta kieroilu sen kun jatkuu. Mikä on poliitikkojen vastaus? "Kansa on saanut sellaiset poliitikot kuin se on ansainnutkin." Tai: "Arkadianmäellä on läpileikkaus Suomen kansasta."

Mitä hlevettiä? Suomen koko kansako noin umpikieroa? Silloin kansa on väärässä ja kansa on vaihdettava! Mutta tuskinpa sentään, eiköhän sinne valikoituneet ala toimia toisin kuin mitä normaalielämässä toimisivat. Valta turmelee ja ehdoton valta turmelee ehdottomasti. Järjestelmä on mätä, sitä on korjattava.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tiistaina, toukokuu 24, 2005,
Kansanedustajat voisivat kieltäytyä palkankorotuksista

Kansanedustajan työnantaja on yksiselitteisesti äänestyskelpoinen Suomen kansalainen, joka antaa äänensä valitulle ehdokkaalle. Kansanedustajien palkan katsotaan jääneen jälkeen yleisestä kehityksestä. Suomessa tiedetään, että meillä on laajasti ja yleisesti ottaen keskimäärin liian korkeat palkat pärjätäksemme kansainvälisessä kilpailussa.

Kansanedustajat ovat saamassa noin 300 euroa lisää rahaa kuussa päästen n. 5.200 euron palkkaan. Nykyisellä palkalla olisi tullut erinomaisesti toimeen. Kansanedustajat edustavat kansaa ja ovat parhaimmillaan tiennäyttäjiä tai heidän ainakin pitäisi olla. Tunnetusti politiikka ja edustuksellinen demokratia ei kiinnosta 30% Suomen äänestysikäisestä kansasta.

Valitsemamme edustajat voivat nyt esimerkin vuoksi kieltäytyä palkankorotuksista ja suunnata osuutensa kunkin valitsemaan kohteeseen, jolla katsoo olevan esimerkillistä tehoa. Tuo säästyvä rahasumma ei ole suuri; se on lähinnä symboolinen, mutta esimerkki on sitäkin voimakkaampi.

Lakossa oleva Paperiväki ja tehtaiden johtajat voisivat olla seuraavat esimerkin antajat. Molemmat niin Paperiväki kuin johtajisto metsäteollisuudessa ansaitsevat riittävästi pitääkseen yllä erinomaista elintasoa keskiarvoon nähden.

Kansanedustajat ovat keskimäärin hyvin koulutettuja ja ymmärtävät kilpailuasetelmamme huononevan lähivuosina, koska kulurakenteemme on liian suuri. Kansanedustajan ei tarvitse ihmetellä politiikan arvostuksen puutetta. Suoralinjainen edustuksellisuus, jossa ei tarvitse äänestäjää nuoleskella neljän vuoden välein, tarvitsee rehtejä otteita ja esimerkkejä. Arvostus nousee osallistumisesta ja vastuunkannosta.

Nyt on aika kantaa vastuuta. Myönnettyä palkankorotusta ei ole pakko nostaa tililleen. Edustuslaitoksemme voi nyt aloittaa ryhtiliikkeen ja katsoa tulevaisuuteen lastemme hyväksi. Kysymys on kansallisesta teosta, jonka symboliarvo kantaa kauas. Nyt on tekojen aika, liturgioiden ja poliittisen jargonin aika on ohi. Teot ratkaisevat.

Ilkka Luoma

Mika Aavakoski

#99

Aivopieru tai ei, mutta kuitenkin omilla aivoilla ajateltu. Sitä varten tämäkin blogi on olemassa, että voi tuuletella aivojaan omista ajatuksistaan muille.

Mikäli oikein ymmärsin viestisi pää sanoman, että olet joutunut velkavankeuteen lähinnä kansanedustajien syystä. Pyytäisin harkitsemaan, että nostaisit paljaan takapuolesi lumihangesta ja rupeaisit sinäkin ajatteleemaan omilla aivoilla ratkaisua ongelmaasi. Sen sisaan, että jokin holhoava organisaatio hoitaisi ongelmasi puolestasi pois.

#101 (ja #99)

"Kansanedustajan työnantaja on yksiselitteisesti äänestyskelpoinen Suomen kansalainen, joka antaa äänensä valitulle ehdokkaalle."

Aivan, jos et ole kansanedustajasi tekemisiin, on aika panna hänet töihin, kuten blogissani (http://mika.blogit.uusisuomi.fi/2009/09/27/poliiti...) kirjoitin.

A. Nevalainen (nimimerkki)

Ensinnäkin on sanottava, että kansanedustajien palkka ei edes ole mitenkään järin suuri. Työn vastuu ja työajat huomioiden palkka on itse asiassa varsin vaatimaton. Kykeneväinen henkilö vastaavanlaisella työnkuvauksella saa yksityissektorilta huomattavasti parempaa palkkaa kuin kansanedustajat.

Toisekseen; mitä korkeampi palkka, sitä varmempaa on se, että tehtävään hakeutuu kykeneviä ja fiksuja ihmisiä. Mikäli palkka olisi kohtuuttoman pieni, kyvykkäät ihmiset hakeutuisivat parempipalkkaisiin duuneihin yksityissektorille ja se avaisi eduskuntaan ovet kaiken maailman kyvyttömille taulapäille.

peli on hävitty (nimimerkki)

#102 "Aivopieru tai ei, mutta kuitenkin omilla aivoilla ajateltu.."
Omilla? Höpö höpö.. Se korruptio se korruptio.. "Mikäli oikein ymmärsin..."

Ilma tuntuu olevan sakeana eltaantuneita aivopierukaasuja jotka selvästi eksyttävät kirjoittajat tästä todellisuudesta, ja se lienee tarkoituskin sillä täytyyhän näin sairasta ja korruptoitunutta sosialistista järjestelmää edes jonkun näennäisesti kannattaa, muuten voi joutua itsekkin hakemaan oikeita töitä. Ja kun niitä ei näissä oloissa voi enää olla niin ei muuta kuin omaa firmaa perustamaan..

( #103 ) "Kykeneväinen henkilö vastaavanlaisella työnkuvauksella saa yksityissektorilta huomattavasti parempaa palkkaa kuin kansanedustajat. "

Höpö höpö! Julkisen sektorin suojatyöpaikkojen mankumisen sijaan, kyseiset "kykenevät henkilöt" voisivat perustaa omia yrityksiä ja sitä kautta punnita todellinen arvonsa. Näkisivätpähän kykenevätkin minkälainen virkamiesten päiväunipykäläsanktio-ohjeistushelvetti tästä maasta on tehty. Ja mitä pykälätehtailuun tulee, niiden puolesta täällä ei yksinkertaisesti voi enää tapahtua mitään vahinkoja tai ylipäätään mitään ikävää, koska kaikki on lukuisilla laeilla moneen kertaan joka kantilta kielletty.

Suomesta on tehty lähes täydellinen paratiisi, jos sattuu pääsemään julkisen sektorin siipien suojaan.

KALLE ISOKALLIO selittää selkokielellä missä mennään.
iltalehti.fi/kolumnistit/2010011110895261_k1.shtml

peli on hävitty (nimimerkki)

Suomenruotsalaiselle virkamiesrälssille räätälöidyt julkisen sektorin suojatyöpaikat taitavat olla eduiltaan niin ylivoimaisia ja vetovoimaisa että ihmiset ovat valmiita hyvinkin epätoivoisiin tekohin.

iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1517525

yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/01/valelaakari_toimi_karkkilassa_lahes_vuoden_1354788.html?origin=rss

aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/166741.shtml

-k- (nimimerkki)

Helena, erittäin hyvin kirjoitettu! :)

#103 Et kai ole tosissasi?

peli on hävitty (nimimerkki)

hs.fi/talous/artikkeli/Turun+telakka+v%C3%A4hent%C3%A4%C3%A4+yli+400+vuoden+loppuun+menness%C3%A4/1135252079606?ref=rss

yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2010/01/metsayhtio_upm_toteutti_jattivahennykset_1362420.html?origin=rss

Ei tästä mitään tule, ja on syytä pelätä että tämä on vasta alkua..

fi.wikipedia.org/wiki/2012_%28elokuva%29

Oheisesta elokuvasta saa vihiä miten meidänkin, vihonviimeiseen velkatappiin asti vedätetylle kusetusvedätystaloudelle tulee käymään, maat ja taloudet yksinkertaisesti murenevat alta, me yksinkertaisesti uppoamme, romahdamme. Uusi talous, uusi kantava pohja ja tasapainotila löytynee joskus aikanaan kiinalaisten ja intialaisten työntekijöiden tasolta. Me olemme euroopan erämaata, euroopan taaimmainen jäinen peräkylä josta kaikki nuoret ja vähäkin kynnelle kykenevät muuttaa pois.

Pekka Pee (nimimerkki)

Kun asiasta käytiin (hyvin minimaalista) keskustelua, niin joku kansanedustajista totesi, en nyt muista ulkoa kuka, että kyllähän kovasta ja raskaasta työstä pitää maksaa kunnon palkka.

Heh heh. Eiköhän tässä ollut kyse osallistumisesta yhteisiin talkoisiin?

Kovan ja raskaan työn osalta voi todeta, että kansanedustajien kesäloma alkaa juhannuksena ja päättyy kai joskus syyskuussa. Talviloma kestää toista kuukautta ja suuri(n) osa edustajista lomailee sen ajan kaukomailla.

Moni edustaja näkyy lisäksi ehtivän istumaan lukuisissa hallintoneuvostoissa ja erilaisten yhdistysten ja säätiöiden hallituksissa - siis kansanedustajan työnsä lisäksi - ja yleensä hyviä palkkioita vastaan.

Kansanedustajat saavat monet etunsa palkkansa lisäksi verottomana. Käytäntö, joka on tavalliselle kansalaiselle tuiki tuntematon.

Kun ensi kerralla suomalaisia taas pyydetään säästötalkoisiin, niin olisi mukava kuulla tuon yllä mainitun (ja muidenkin) kansanedustajan kommentti siihen, että eivätkö suomalaiset kansanedustajia lukuun ottamatta sitten tee kovaa ja raskasta työtä?

peli on hävitty (nimimerkki)

#108

Asiaa. Täydellistä sketsiainesta koko "kansanedustus".

Jos tämä velvoitetyöllistetty pässilauma muka edustaa kansaa niin näyttäisivät nyt reilusti mallia kuinka reippaasti niitä omiakin palkkoja voidaan pienentää.

Monet tämänkin velvoitetyöllistetyn pässilauman elatusvelvolliset voisivat piristyä ja löytää semmoisesta ennenkuulumattomasta eleestä positiivista energiaa ja motivaatiota omaan sopeutumisprosessiinsa..

Rontti (nimimerkki)

Palaan vielä alkuperäiseen kirjoitukseen, jossa hehkutettiin kansanedustaja Pietari Jääskeläisen aloitetta kansanedustajien palkkioiden ja kulukorvausten leikkaamisesta. Sillä olisi säästetty 1,7 miljoonaa euroa veronmaksajien rahaa.

Samassa yhteydessä sama mies halusi levittää runsaat 915 miljoonaa euroa veronmaksajien rahoja kaikenlaisiin kivoihin tarkoituksiin. Muut kansanedustajat, jotka äänestivät nurin hänen ehdotuksensa, ovat tienanneen omat palkkionsa jo moninkertaisesti takaisin. Minun puolestani palkkioita voisi korottaakin reippaasti, mikäli vastineeksi toimivat viisaasti.

Ville Kaarnakari (nimimerkki)

Eduskunnan rakenteita voisi hyvinkin uusia. Kansanedustajan toimikausi voisi olla viisi vuotta. Edustajana voisi olla vain kerran. Tehdään siitä luottamustehtävä, johon arvostuksen, palkan ja siviilitehtävään palaamisen helppouden vuoksi voisi saada osallistumaan aivan oikeitakin asiantuntijoita. Kasvavan korruption ja arvostuksen alasajon syynä on kansanedustajien "ammattikunta". Ei varmaan alkuperäisenä ajatuksena ole ollut, että on ammatikseen toimivia kansanedustajia. Eihän tällaisella henkilöllä, jonka on huolehdittava jatkokaudestaan, voi olla rohkeutta ajaa asioita näkemyksensä mukaan, kannanotot edustavat tasoa"tämä näyttää hyvältä äänestäjien silmissä". Nyt vain vätellään epämieluisaa julkisuutta, vastuuta ei kanneta mistään. Asiantuntemuskin on yleisellä tasolla erittäin huono. Uusilla kasvoilla ja ajatuksilla saataisiin vauhtia monien asioiden eteenpäinviennissä. Maa on täynnä osaavia ja koulutettuja ihmisiä, joiden työpanosta tarvittaisiin yhteisten asioiden hoidossa. Nyt meitä hallinnoivat keskinkertaisuudet, joista monet eivät pärjäisi moraalinsa tai osaamisensta kanssa monessakaan yrityksessä. Tähän on sitten turha vastata, että siotten virkamiehet johtavat näitä asioita. Ei se oikeasti olisi niin, ellei valita lisää lapasia eduskuntaan.

Satavuotta vanha järjestelmä ansaitsi jo ajanmukaistusta.

nobody (nimimerkki)

Suomi on jo kauan sitten lakannut olemasta edustuksellinen demokratia. Eduskunnassa - ja sen kautta koko maassa - todellinen valta on ylimmillä virkamiehillä ja toisaalta suurimpien puolueiden ylimmällä johdolla, jotka tekevät ne todelliset päätökset. Muut kansanedustajat äänestävät näiden oligarkkien pillin mukaan, jos haluavat pysyä kiinni siinä asemassa, jonka ovat onnistuneet hankkimaan. Jos ryhmäkurista lipeää kerrankin, voi nousta koko poliittinen ura pystyyn, siitä pitää huolta tämä puolueiden eliitti.

Kolmella suurimmalla puolueella on niin vähän eroa, että ei liene todellisuudessa paljoa väliä ketkä ovat hallituksessa. Kaikki ovat olleet tekemässä ja ajamassa niitä samoja päätöksiä, joten kritisoiminen johtaisi omien tekojen kyseenalaistamiseen. Eikä sillä nyt loppujen lopuksi ole edes suurtakaan väliä puoluejohtajille, onko kuka milloinkin hallituspuolueena - korkea palkka juoksee niin eduskunnalta kuin puolueeltakin.

On hurskastelua väittää, että asioihin voisi saada todellista muutosta lähtemällä itse ehdokkaaksi. Puolueen tukea annetaan vain sellaisille ehdokkaille, joiden tiedetään varmasti tanssivan Isojen Pomojen pillin mukaan - jos sinne Arkadianmäelle pääsee, niin siinä on jo suuremmat muutoshalut karsittu. Jonkun pienemmän puolueen listoilta voisi olla toivoa päästä helpommin, mutta - kaikella kunnioituksella - jos puoluekanta ei ole joku kolmesta suuresta tai rkp, niin on aika hiljaista niiden vaikutusmahdollisuuksien puolesta.

Eikä systeemi tule muuttumaan, koska ne, joiden pitäisi muuttaa se, ovat samoja, jotka sen eduista nauttivat.

Dinero Quiro. (nimimerkki)

Poliitikot ovat politiikkoja ja siten, luonnollisesti moraalittomia.

Käyttäjän lahjomaton kuva
Jouni Jokela

Sveitsissä on Kansanedustajilla paremmat palkat/palkkiot kuin Suomessa, edustajia on enemmän ja silti Edustajien palkkakustannus on pienempi kuin Suomessa.

Miten tämä on mahdollista? KVG

Heikki Mäntynen

Suomalaisten kansanedustajien työn jälki lainsäädännössä on niin huonoa, että palkkoja voisi puolittaa reippaasti ja määrää vähentää keskimääräisen osaamisen parantamiseksi.
Edes kansanedustajien avustajien määrän lisääminen ei ole tuonut toivottua osaamista.
Kustannuksia kyllä.