*

Oho, hupsista Kaikkee ne saksalaiset kekssii, sano akka ku apinan näki

Oottako työ hölmöjä vai pidättekö persuja (sori Tseimssi) hölmöinä?

Taas se alkoi, nimittäin jumalaton nillitys ja älämölö koskien sitä, kuinka Perussuomalaiset ovat ihan kamalan kunnottomia luusereita, kun eivät myy mummoaan ja kaiva omaa hautaansa lähtemällä mukaan yhteen ehkäpä historian naurettavimpaan hallituskyhäelmään.

Soinille kerrottiin tänään annetun jopa kaksi (2) mahdollisuutta äänestää EU:n tukipaketteja vastaan jos Perussuomalaiset lähtevät hallitukseen mukaan. Oooh, mitä erivapauksia puolueelle, jonka äänestäjälauma ei halua enää yhtään senttiä EU:n pohjattomaan kriisikaivoon lahjoittaa. Siis kerrassaan sensaatiomaista. Nyt kun Annit ja Jutat ja Paavot ovat ihan niin ku että katsokaa nyt kaikki. Ei siitä Soinista ollut vastuuseen, niin itse kiinnittäisin enemmänkin huomiota siihen, että montako eurokriisiapupakettia sieltä on Suomenkin eduskunnan päätettäväksi tulossa? Ehkä Jyrki tietää nyt jotain enemmän kuin mie!?

 

Perhana, että meinaa pistää jo vähän jopa ottamaan päähän tuo jatkuvat Perussuomalaisten kyttääminen. Jos joku puolue ei ole niin myytävissä, lahjottavissa ja himojensa vietävissä kuin mitä näköjään kaikki muut eduskuntapuolueet ovat, niin sitten on ihan huono ja paha. Kyllä se on sillä tavalla, että nk. kompromissien edessä mm. vasemmistolaiset ja KD:n äänestäjät saavat vielä aika kylmää kyytiä, kyllä ne nimittäin nekin osaa dementoitua hallitukseen noustessaan.

 

Mutta siis asiani lyhyesti ja ytimekkäästi: Perussuomalaiset ovat ihan älyttömän fiksuja, kun eivät lähde mukaan hallitukseen, joka tulee olemaan vallassa seuraavien vuosien aikana, kun koko Euro tulee romahtamaan ja sitä ennen on Suomi ammentanut muutamia miljardeja kankkulan kaivoon, velkaantunut itse ihan totaalisesti ja muutenkin ollaan niin kusessa, että sitten itketään apuun Perussuomalaisia ja Timo Soinia, joka sellainen arvonsa tunteva mitäs-minä-sanoin -hymy kasvoillaan tulee ja isällisen lempeästi ohjaa käsistä karanneen mopomme turvallisesti kohti kotipihaa.

 

Että kyllä se siitä,

 

Helena Cool

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Matti Palviainen

Olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Mieki olen, ainakin vielä nyt.

Käyttäjän maximilian kuva
max vaaltio

Niin se on "hellu" Homma vaan jatkuu.Muut vs.persut.Eivät vieläkään usko miten nenilleen tulevaan saamaan.Vastakkainasettelu on persujen etu.Se aktivoi nyt niitä hiljaisia 30%.Rytky tulee jo kunnallisvaaleissa.!

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Oeih ja Hei ! Kokoomuksen vaalilogossa luki Toivo, mikä tarkoittaa sitä, että ainoastaan toivo on jäljellä, kun Käteinen lappaa rahaa muiden maiden pankeille... olisin TOIVONUT Tuomiojan ja Soinin yhteistyötä, mutta ei vielä toteutune.

Käyttäjän kaikupohja kuva
Teemu Roni

Ei minustakaan tässä ole mitään sellaista, etteikö Soini olisi ollut valmis viemään porukan hallitukseen. Miksi sinne mennään, jos puolueen linja ei näkyisi missään?

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Tuossapa se pihvi onkin. Siis miksi Perussuomalaiset menisivät hallitukseen, jossa se jatkuvasti joutuisi tekemään päätöksiä, jotka olisivat vastoin heidän itsensä ja äänestäjiensä tahtoa?

Aatos Rajatuli

Niinpä! Ja sitten vielä "kantamaan vastuuta" toisten tekemistä typeristä päätöksistä, joita PS ei edes niillä kahdella erivapaudellaan pysty kumoon äänestämään, kun suomalainen eurooppakoalitio ylittää kevyesti hallituksen ja opposition rajat. Niinkuin pikkupojat olisivat lähdössä tekemään kolttosia ja oletetusti "suurimman ja tyhmimmän" niskoille olisi tarkoitus vierittää syyt. No, eipä tule onnistumaan tämä, kun kaveri jäikin fiksusti leikistä pois. Nyt saavat lähteä tyttö ja poika pikkusiskoineen ja -veljineen postilaatikkoa räjäyttämään, katsotaan kenelle vastuu nyt sälytetään.....

Vaan kyllä minä odotan sitä päivää, kun Katainen kumppaneineen ottaisi vastuun siitä velkataakasta, minkä Suomelle tässä tehtailevat... mutta sitähän ei toki tapahdu, sillä käytännössä veronmaksajat kaikki kollektiivisesti sen hinnan tulevat maksamaan.

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Olen kanssanne samaa mieltä ja ollut pitkään, mutta se taitettu bla bla blaa saataisiin ja seniori-ihmisten nälkään näännyttäminen loppuisi, jos Soini olisi Valtiovarainministeri ja Päivi Räsänen sos.min. Siis Vihreillä ei ole mitään kunnioitusta (denatzifikaatiota tarvitsevia he ovat), henkilöitä kohtaan, jotka tämän maan vaivalla rakensi. Shame on Die Grunen.

juri g.

Mitä tukipaketteja? Ei kai niitä enää jatkossa kaiken tämän markkinavoimien selättämisen jälkeen tule?

Hah-haa. Naurattais jos ei itkettäis...

Heikki Mäntynen

Helenahan on oikea itkuvirsien taitaja. Tällainen laulujen laulaja persuilta vielä puuttuikin. Jatka vaan samaan malliin, niin persujen maine itkuvirsien veisaajina on taattu. Timokin varmaan tykkää lohtua tuovista itkuvirsistä. Ja persuäänestäjät suorastaan janoavat tällaista tekstiä.

juri g.

Tarkista tietosi. Helena on Muutos 2011 puolueen äänestäjä, jäsen ja mahdollinen presidenttiehdokas.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Ja tuleva universumin diktaattori.

Heikki Mäntynen

Helena voisikin olla kova kilpailija Väyrysen Paavolle pressan vaaleissa. Miten saataisiin heidät molemmat toiselle kierrokselle, että näkisimme, kumman ego kestää parhaiten? Tulisi mielenkiintoinen kisa kun Helena esittäisi itkuvirsiä ja Paavo tanhuaisi Helenan itkuvirsien tahdissa ja Timo Soini kisasta jo pudonneena taputtaisi rytmikkäästi käsiään.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Väyrysen Pave luopuisi kisasta sillä sekunnilla kun mie heittäytyisin lattialle parkumaan "mie halluun olla presitentti. Mie halluun mie halluun mie halluun!"

Käyttäjän gaff kuva
Samuel Virkiö

"Mie halluun mie halluun mie halluun!"
Siinä vaiheessa ei miehen mielipidettä enää kysytäkään.

Käyttäjän gagarin kuva
J. Gagarin

Toisaalta, jos kaikki puolueet pitäisivät kiinni kaikista "kynnyskysymyksistään", niin hallitusta ei saataisi aikaan koskaan.

Nyt persuille annettiin mahdollisuus olla vastaan EU-tukipaketteja hallituksessa, jossa he olisivat voineet muissa asioissa myötävaikuttaa äänestäjiensä tärkeinä pitämien asioiden edesajamiseen.

Kyllä tässä on vaikea välttää näkemystä, jonka mukaan Soini ei todellakaan halunnut lähteä hallitukseen tietoisena oman porukkaansa tasosta. Esbå-maisteri Soini on samalla tavalla fiksu komeliantteri kuin äitipuolueen SMP:n Munkkiniemen lisensiaatti V. Fennander aikoinaan. "Korpikansa" on vaalikarjaa ja niin kauan kuin imago kestää rahaa sataa laariin.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

No joo-o, mutta kun perussuomalaisia äänestäneet kuitenkin äänestivät hyvin monien sellaisten asioiden puolesta tai niitä vastaan, joita ei koskaan ikinä joku kokoomus-demari-rkpläinen hallitus aja eikä hyväksy, kuten esim. vaikkapa maahanmuuton jonkinlainen rajoittaminen tai pakkoruotsi.

Käyttäjän gagarin kuva
J. Gagarin

Kyllähän maahanmuuttoa jo nytkin rajoitetaan ja siitä varmaan olisi päästy kompromissiin. Samoin uskon, ettei se "pakkoruåtsin" poistaminen juuri tällä vaalikaudella myöskään ollut se kynnyskysymys. Ei siis edes äänestäjille.

Ainoastaan hallituksessa voi tehokkaasti myötävaikuttaa asioihin ja ollessaan mukana hallitusneuvotteluissa persut olisivat voineet kantaa oman kortensa kekoon muodossa tai toisessa.

Nyt ei missään muodossa.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

No ne olivat vain helppoja esimerkkejä. Luultavasti persut olisivat joutuneet hallituksessa joustamaan koko ajan ja kaikesta. Ja sit vois ajatella silleenkin, että mikä järki olisi PS:n lähteä hallitukseen, kun heidän ajamiaan asioita ei halua kukaan muu ajaa. Eihän se voi olla niin, että joku puolue kerää huomattavan äänisaaliin ja sitten aletaan toteuttaa toisten puolueiden ohjelmia vain siksi, että ollaan "vastuullisia ja plaa plaa", vai voiko? Siis mikä siinä on niin kamalaa, että PS halusi jäädä hallituksesta?

Käyttäjän gagarin kuva
J. Gagarin

Tiettävästi ainoastaan EU-tukipaketit aiheuttivat lopullisen paitsion. Kaikkeen muuhun olisivat persut voineet lyödä oman "eskon puumerkkinsä" hallituksessa ollessaan.

Nyt se jää puuttumaan ja 20% kansasta on äänestänyt "turhaan".

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Noh, mutta eiköhän nyt olisi hyvä tulevien hallituspuolueiden keskittyä ajamaan omien äänestäjiensä asiaa, ei esimerkiksi kyttäämään Perussuomalaisia?

Käyttäjän gagarin kuva
J. Gagarin

Tietysti!

Ja juuri siksi säälinkin perussuomalaisten äänestäjiä.

Kuin Ilmari Kiannon Punaisen Viivan mökin mummoa.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

No höpönpöppö! Enemmän minä säälin monien muiden puolueiden äänestäjiä, joiden äänistä tulikin vain edustajia, joiden avulla saadaan jonkinlainen wanna-be-hallitus kasaan.

Käyttäjän JaniRantala kuva
Jani Rantala

Mutta mietippä tätä: Moni demarikin äänesti demareita siksi kun ovat tukipaketteja vastaan. Taitaa moni demariäänestäjä vaihtaa nyt persuihin.

Käyttäjän gagarin kuva
J. Gagarin

"minä säälin monien muiden puolueiden äänestäjiä, joiden äänistä tulikin vain edustajia, joiden avulla saadaan jonkinlainen wanna-be-hallitus kasaan."

Kenen käsissä katsot vallan Suomessa olevan?

Aatos Rajatuli

Jani: "Mutta mietippä tätä: Moni demarikin äänesti demareita siksi kun ovat tukipaketteja vastaan. Taitaa moni demariäänestäjä vaihtaa nyt persuihin."

Hyvä huomio! Jalostanpa tuota vielä hieman pidemmälle, ja nimenomaan tästä ajankohtaisesta PS vs. muut näkökulmasta. On varmasti selvää, että ihmisten äänestyspäätös koostuu hyvin monista eri asioista:

1) Asiakysymykset. Kuvittelisin, että useimmilla ihmisillä itselle läheiset, arkiset asiat painavat vaakakupissa enemmän kuin etäinen eu-politiikka. Vaikka olisi tukipaketteja VASTAAN, niin muista syistä äänestää muita puolueita kuin Perussuomalaisia - esimerkiksi koska ei pidä heidän sisäpolitiikastaan tai arvokonservatiivisesta linjastaan.

2) Tottumukset. Moni äänestää samaa puoluetta kuin aiemmin, koska ei viitsi nähdä vaivaa ja alkaa selvittämään vaihtoehtoja. Vasta nythän Perussuomalaiset nousivat pintaan, joten monella oli edelleen epäilyksiä heidän mahdollisuuksiaan kohtaan (gallupnousuista huolimatta) ja toisaalta myös heidän politiikkaansa kohtaan. (Tämähän koituu monien pienpuolueiden kuten Muutos 2011 kohtaloksi.)

3) Sosiaaliset syyt. "Voittajien kelkkaan on helppo nousta." Yleinen ilmapiiri ja erityisesti läheisten ihmisten mielipiteet ja asenteet vaikuttavat yllättävän paljon. Ihmiset ovat laumaeläimiä, he seuraavat toinen toisiaan.

4) Mielikuvat ja mainoskampanjat. Kokoomuksella esimerkiksi oli massiivinen televisiomainoskampanja, kun taas Perussuomalaisilla oli yhden(?) ohjelman mainostauolla lyhyt grafiikkapätkä "Perussuomalaineeen..."

5) Protesti. On aivan selvää, että vaalitulos indikoi halua muutokseen, mutta muutokseen mihin? Monta asiaa on ollut Perussuomalaisten yhteydessä esillä: Euromaiden tukeminen (91%), Maahanmuuttoasiat (89%), Pakkoruotsi jne. Edellä esitetyt prosenttiluvut ovat J. Hirvisaaren blogiin liitetystä kuvasta
http://jameshirvisaari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/75...
ja tarkoittavat osuutta, kuinka monelle asia on ollut tärkeä. Tällä on merkitystä koko suomalaiselle politiikalle, sillä mielestäni tämän on yksinkertaisesti pakko heijastua myös muiden "vanhojen" puolueiden toimintaan, mikäli he demokratiaa kunnioittavat. Heidän on tarkistettava kantojaan säilyttääkseen kannatuksensa, enää ei voi vain ylhäältä sanella kansaa kuuntelematta. Ja se jos mikä on tervehdyttävää politiikalle - puoluekantaan katsomatta.

On totta, ettei PS voi oppositiosta suoraan vaikuttaa maan asioihin tehokkaasti, mutta luulenpa, että vaalitulos sai aikaan sen verran merkittävän nitkahduksen koneistossa, että tulemme näkemään tämän myös muiden puolueiden toiminnassa. "On samantekevää, kuka niitä muutoksia tekee, kunhan ne tapahtuvat." (Halla-aho, muistaakseni, vapaasti lainattuna.)

6) JNE... Keksiikö joku lisää?

Käyttäjän SimonWahlroos kuva
Simon Wahlroos

Lennä Jurri Gagarin. Suomi on Kataisen palvoman kansainvälisen pankkikartellin käsissä, kuten kaikki muutkin munattomat luuserivaltiot, jotka hyväksyvät dollarit ja eurot maksuvälineinä tai ottavat niihin sidottua lainaa. Turhaan kuvittelemme tekevämme kunnollista hallituspolitiikkaa ilman itsenäisyyttä omaa valuuttaa, jota ei pidä ylläpitää ylisuurten lainojen korkoja maksaen, jos ei haluta kehitysmaaksi. Vain Iran ja Pohjois-Korea ovat voittajia, joita parjataan itsenäisyytensä aiheuttamien kauppapakotteiden takia, joka pakottaa kansan kurjistumaan vain siksi ettei muun maailman moraalinen rappio ulottaisi lonkeroitaan sinne, kuten kaikkialle muualle.

Käyttäjän SimonWahlroos kuva
Simon Wahlroos

tuplapostauksen poisto
anyways:
Hyvää kesää kaikille jotka seuraavat tyhmänä kansallista politiikkaa, jota ei ole olemassa jos ei se miellytä bänkstereitä.

Käyn ahon laitaa:
http://www.youtube.com/watch?v=Dc7X5_YCZEE

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

On hyvin ymmärrettävää, etteivät perussuomalaiset voineet hyväksyä edes erivapautta äänestää hallituksessa tukipaketteja vastaan loputtomiinkin, jos heidän ohi oltaisiin joka kerta koukattu Keskustan kautta. Paketit olisivat menneet siten kuitenkin läpi ja Perussuomalaiset ryvettyneet siitä, että pitävät koko systeemiä mahdollistavaakaan hallitusta pystyssä.

Olen aikaisemmin kirjoittanut siitä, että vastaavasta syystä saavat Kristillisdemokraatit olla erittäin varuillaan, jos sukupuolineutraali avioliittolaki olisi saamassa tulta sellaisessa hallituksessa, jossa he ovat mukana.

Käyttäjän retku83 kuva
Mikko Saari

Juuri näin. Vihreille kävi samoin ydinvoiman kanssa, elävänä esimerkkinä. Käytännön asiat on hyvä tunnustaa.

Käyttäjän jounijokela kuva
Jouni Jokela

"Toisaalta, jos kaikki puolueet pitäisivät kiinni kaikista "kynnyskysymyksistään", niin hallitusta ei saataisi aikaan koskaan."

Sveitsissä hallitukseen kokoonsaamisen epäonnistuminen on käytännössä mahdotonta.

Toisin kuin esim. Belgiassa ja Suolessa.

MIksi muuten edes kannattaa äänestää jotain, joka lupaa jotain, jota ei kuitenkaan voi toteuttaa "koska järjestelmä nyt vaan on sellainen"?

Miten se ääni siis vaikuttaa??Varsinkin kun pitää aina äänestää "suuria puolueita" ettei ääni mene hukkaan. Nytkin Persujen äänestäjät olisivat voineet äänestää vaikka kokoomusta, niin ei olisi mennyt äänet hukkaan?

Eli äänestäkää "KYLLÄ" vaikka halauttekin sanoa EI, "ettei vaan mene äänet hukkaan".

Vittu mitä Demokratiaa.

Aatos Rajatuli

No sanopa muuta!

Haluaisiko muuten joku selittää (ja vaikkapa ihan blogata aiheesta), mitä ihmeen järkeä on kirjoittaa neljän vuoden hallitusohjelma? Ainakin nämä eurooppa-asiat ovat nyt niin epäselviä ja muuttuvia kuin olla voivat, että kai sitä nyt normaalit järkevät ihmiset arvioisivat tilannetta aina kulloinkin tiedossa olevien faktojen mukaan eivätkä linjaisi, että näin mennään vaikka sitten läpi harmaan kiven.

Sitähän se Katainen haluaa, että ruodussa vaan mennään ja marssitaan vaikka silmät sidottuna rotkoon tai "vihollisen pistimiin".

Käyttäjän jounijokela kuva
Jouni Jokela

"Haluaisiko muuten joku selittää (ja vaikkapa ihan blogata aiheesta), mitä ihmeen järkeä on kirjoittaa neljän vuoden hallitusohjelma?"

Sanoppa muuta. Toimiva päätöksentekojärjestelmä on ensisijaisesti reagointikykyinen.

Esim näin;
11.3.2011

KYLLÄ ydinvoimalle:

http://www.20min.ch/news/bern/story/15429322

ja sitten 8.6.2011 muuttuneen tilanteen mukaan:

EI ydinvoimalle:

http://www.cash.ch/news/alle/nationalrat_sagt_ja_z...

Mutta tosiaan, 5-vuotissuunnitelmilla hyvinvointivaltion perusta taataan.
Ihan varmasti, eikös juu, hei kamoon, eiks juu,,,

http://de.wikipedia.org/wiki/Gosplan

No, toimihan se "tuloksellisesti" NL:ssäkin 1921-1991,,,,

Käyttäjän VILENIN kuva
Aimo Remes

Voisit kyllä käyttää sanaa entinen Fennander.Käytetäänkä sinusta esimerkiksi uusi Suslov käänteisesti.

Käyttäjän gagarin kuva
J. Gagarin

Taisi osua arkaan paikkaan tuo Veikko-sedän syntyperän paljastaminen.

Käyttäjän VILENIN kuva
Aimo Remes

Ei mihinkään arkaan paikkaan sattunut ,totuushan ei pala tulessakaan,isäänsä ja äitiään ei kai voi kukaan itse valita,ei Jaakkiman pankinjohtajan Veikko poikakaan joka myöhemmin muutti sukunimensä Vennamoksi.Onko mielestäsi nimenmuutoksessa jotakin halveksittavaa.

Käyttäjän gagarin kuva
J. Gagarin

Ei mitään halveksuttavaa sinänsä, mutta toki "Veikko Vennamo" kansan syvien rivien puolustajana oppimallaan kansantajuisella retoriikalla oli uskottavampi imago politiikalleen kuin "lakitieteitten lisensiaatti Fennander Munksnäsistä" olisi ollut.

Käyttäjän maximilian kuva
max vaaltio

Mikä ihme hinku ja hyve on jakaa valtavia rahasummia maailman tuulin.Mitä hyvää siinä on,Kotimaassa porataan muutamasta mijoonasta,milloin missäkin asiassa.Nyt yhtäkkiä kaikki hutaa suureen ääneen kannattavansa rahan pois antamista.Jakeletteko te omatkin rahanne naapureillenne ja juopoille kaduilla.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

Kieltämättä näin EU-myönteisimmän puolueen toimijana en niinkään kauhistele sitä mitä nyt on meneillään, vaan mitä kaikkea näiden osalta on vielä edessä. Nimittäin vaikka tässä saataisiinkin pelastettua Kreikka ja Portugal, niin huojuntaa näkyy jo Italian sekä Espanjan osalta. Lisäksi sellainenkin ihana tieto tuli korviini että joku Kroatia on liittymässä Unioniin ja jäsenyys tulisi voimaan 2013 alusta. Siinä varmasti taas yksi maa jonka budjetit eivät olekaan ihan sitä mitä EU:lle ennen liittymistä kerrottiin kirkkain silmin. Tästä huolimatta EU ei mitenkään edes rankaise näitä valtioita, eikä puhettakaan niiden erottamisesta koko Unionista kun siihen valehtelemalla tulivatkin, vaan pyrkii suunnilleen minimoimaan senkin että mitään tarvitsisi maksaa takaisin.
Tämä ainakin minua korpeaa ja varsin reippaasti.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Mikset kääri puoluekirjaasi lahjapakettiin ja palauta sitä juhlallisesti Kataiselle?

Käyttäjän OlliPusa kuva
Olli Pusa

Koita Ilkka vaan kestää. Todellisuudessa tämä eurotukisekoilu on pelkää alkusoittoa sille, mikä on tulossa. Ikävä vaan, jos Suomen talous menee tukipakettien takia maitohapoille jo ennen kisan alkua.

Käyttäjän uskap kuva
Pasi Kortesuo

Toivottavasti käärit hihasi ja vaikutat Kokoomuksen politiikkaan jatkossa. Heti ei tuloksia tule, mutta suunta voi muuttua teidän ansiostanne kokoomuksessa hieman isänmaallisemmaksi. Katainen kumppaneineen vie niin suomen kuin kokoomuksenkin turmioon.

Teiltä löytyy kyllä osaavia ihmisiä Kataisen paikalle koska tahansa. Onnea tervehdyttämiseen.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

Ai että huojuntaa? Italia on konkurssissa, sillä valtion velka on huikeat 104 % maan BKT:sta. Kovin paljoa jäljessä eivät tule myöskään Kreikka (91 %) ja Belgia (90 %). Kaikilla mainituilla mailla ylitykset ovat jatkuneet jo yli kolme vuotta, jolloin maihin pitäisi EMU:n vakaus- ja kasvusopimuksen mukaan kohdistaa kurinpitotoimia, mutta sellaisia ei jostain syystä ole käytetty.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stability_and_Growth_...

Valitettavasti sivun tiedot ovat vuodelta 2008, joten viimeisimmät kehitykset eivät siellä näy.

Käyttäjän annaleena kuva
A-L N

Tokihan tämä ongelma oli tiedossa jo silloin, kun euro perustettiin. Tästä syystä luotiin useita mekanismeja, joiden olisi tullut estää “ylikalastaminen”.

Keskeisimmät mekanismit olivat:

1) tiukat kriteerit euroon pääsemiseksi (velkaantuminen, inflaatiotaso, jne.)

2) sanktiot niille euromaille, jotka eivät noudata riittävää budjettikuria

3) päätös, että EKP ei osta valtioiden lainapapereita suoraan, vaan riskit sälytetään pankeille ja

4) periaate, että muiden euromaiden valkoja ei taata tai makseta. Valitettavasti poliitikot, EKP ja kansalliset keskuspankit ovat viitanneet kintaalla moisille valtaansa rajoittaville turhakkeille.

Ensimmäisenä saivat mennä tiukat pääsykriteerit. Erityisesti Ranska halusi oman etunsa vuoksi huithapelit PIGS-maat (Portugal, Italy, Greece, Spain) kerhoon mukaan, vaikka ne eivät täyttäneetkään eurokriteerejä — tosin ei niitä täyttänyt moni muukaan. Tällä tavoin saatiin mukaan Ranskalle tärkeät kauppakumppanit, mutta erityisesti pystyttiin heikentämään Saksan vaikutusvaltaa rahaliitossa (ja Euroopassa). Saksalaisilla, toisin kuin useimmilla muilla Euroopan mailla, on sitäpaitsi ollut ikävä tapa noudattaa tiukkaa rahapolitiikkaa.

Kun Euro-Titanicin kylkeen oli näin jo alussa puhkottu reikiä, päätettiin seuraavaksi heittää pumput yli laidan luopumalla budjettikurivaatimuksista. Kreikan väärennetyt talousindikaattorit ovat tietenkin oma lukunsa, mutta eipä sitä budjettikuria täyttänyt juuri kukaan muukaan. Sanktioita ei käytännössä asetettu missään vaiheessa.

Seuraavaksi emämunausten sarjaan päätti liittyä EKP siirtymällä jo melko suoraviivaiseen rahan painamiseen ostamalla suoraan Kreikan velkakirjoja huolimatta siitä, tai ehkä juuri sen vuoksi, että Kreikka on jopa läpimätien luottoluokittajien mielestä roskalainaluokassa. Tätä eivät tainneet pahimmatkaan euroskeptikot odottaa.

Markkinat ovat olleet pitkään sitä mieltä, että neljäskään lukko ei pidä. Esimerkiksi Kreikalle lainattiin rahaa huomattavan alhaisella korolla, vaikka velkojen takaisinmaksukykyä olisi jopa väärennettyjenkin tilikirjojen mukaan voinut pitää vähintäänkin epävarmana. Markkinat näyttivät olleen oikeassa: kriisimaiden velat siirretään lukuisin velkajärjestelyin veronmaksajien maksettavaksi.

Kuten yllä olevasta huomataan, Euron rakenteellisia vikoja ei olla saatu poistettua, eikä niiden vaikutuksia oikeastaan edes rajoitettua. Päin vastoin, poliittisilla päätöksillä ja EKP:n toiminnalla rakenteellisia ongelmia on vain pahennettu.

Lainaus: http://mises.fi/post/51/alkoholistien-yhteiset-vii...

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

No No Keshagesh:

I never saw so many business suits
I never knew a € sign could look so cute
I never knew a junkie with a money jones
He's saying, "Who's selling Park Place? Who's buying Boardwalk?"

These men they make their dirty deals
Go in the back room and see what they can steal
Talk about your beautiful and spacious skies
It's about uranium, it's about the water rights...

Käyttäjän veikkonen kuva
Veikko Sorvaniemi

"Oottako työ hölmöjä vai pidättekö Persuja (sori Tseimssi) hölmöinä?"

Ollaan! Koko politiikka on kyä sevverran hölmöä hommaa, että mää keskityn tästä eres mölkyn pelaamisee ja telkänpönttöjen veistämisee.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Ossootko pelata mölökkyy? Myö ois pelattu, mutku ei osattu. Piti sitten tyytyä rokettiin ja petankkiin, jossa oli semmonen ongelma, ettei myö koskaan nähty, että mihin se pieni pallo oli heitetty.

Käyttäjän veikkonen kuva
Veikko Sorvaniemi

Mölkky on helppoa: http://www.molkkyliitto.fi/turnausmallit/index.php... vaikka heitto tapa on vapaa niin en suosittele pyörähdystekniikkaa, paitti jos pirtin lasit on panssaroitu ja kanssaihmisillä on kypärät päässä.

Roketti on vaarallista kun rokkaa innoissaan toisen palloa ojaan ja huitaseekin mailalla omaan nilkkaansa niin perkele, että tekee kipeetä.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Mie hävisin roketin, vaikka vastustajalla oli mailasta se mölikkä, jolla palloa lyödään, irti, mutta petankin voitin, kun arvasin paremmin, että missä se pieni pallo milloinkin oli.

Anna Halonen

Hyvä kirjoitus!

Nyt hallitukseen hamuavat puolueet itkevät verta kun joutuvat ilman Perussuomalaisia tekemään päätöksiä jotka tulevat ilman epäilystä johdattamaan ne kaikki vuosikymmenien suurimpiin vaalitappioihin, niin kunnallis- kuin tulevissa eduskuntavaaleissakin.

On hienoa olla oikeuden ja suomalaisten oikeuksien puolella.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

"Ehkä Jyrki tietää nyt......" Mitähän mahtaa Eero tietää enemmän kuin me? Puhuvat jostain piilpergereistä ja niitten kokouksesta. Ja kuulemma Eero on niillä nurkilla "lomamatkalla". Vois olla vaikka niin, jotta ISORAHA on puhunut ja Eero välitti sanoman Jutalle ja Jyrkille. Mee ja tiiä.

Seija Nylund

"Soinille kerrottiin tänään annetun jopa kaksi (2) mahdollisuutta äänestää EU:n tukipaketteja vastaan jos Perussuomalaiset lähtevät hallitukseen mukaan."

Soinin blogista: Perussuomalaisille tarjottiin vihreiden tietä – äänestää pari kertaa hallituksen EU-politiikkaa vastaan.

Lukeeko siinä kaksi (2)? Vai olisiko vähättelevä sanonta?

Soinin haastattelut ovat haluttuja, varsinkin hallitustunnustelujen kaatumisen jälkeen. Kerro hyvä syy miksi Soini ei korjaa mm. TV-uutisia saamistaan laajoista erivapauksista. Miksi ei edes iltapäivälehdille otsikkoja?

Oottako työ höynäytettävissä?

http://timosoini.fi/

Käyttäjän OlliPusa kuva
Olli Pusa

Kyllähän Soini blogissaan selvästi toteaa, että kyse ei ollut mistään laajoista erivapauksista, vaan oikeudesta äänestää pari kertaa kokoomuksen linjasta poikkeavasti.

Seija Nylund

Jos niin olisi Soini ei jätä kynttiläänsä vakan alle, vaan luemme siitä huomisista iltapäivälehdistä.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

Kas kun asia vaan on niin ettei sinne lehtiin noinvain mennä kertomaan mitä halutaan. Media valitsee mitä siellä kerrotaan ja uutiskynnys on hyvin värittynyt.

Erityisesti Yle TV1, jonka olen havainnut useimpien kanssaihmisteni pääasialliseksi uutislähteeksi, ei todellakaan anna Kokoomuksen vastustajan kertoa asiaansa. Haastattelut jätetään pois tai pätkitään ja sitten uutistoimituksen päällikkö Riikka Uosukainen pääseekin toimimaan poliittisena asiantuntijana, joka sanoo sen mitä uutisankkuri ei "puolueettomana" voi sanoa. Sama reilu peli jatkuu sitten ajankohtaisohjelmissa kuten A-Talkissa.

Seija Nylund

"Erityisesti Yle TV1, jonka olen havainnut useimpien kanssaihmisteni pääasialliseksi uutislähteeksi, ei todellakaan anna Kokoomuksen vastustajan kertoa asiaansa. Haastattelut jätetään pois tai pätkitään ja sitten uutistoimituksen päällikkö Riikka Uosukainen.."

Jos pidät Riikka Uosukaista kokoomuslaisena lienet mielipiteinesi melko yksin.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

Uosukainen on käsittääkseni muodollisesti sitoutumaton (ei minkään puolueen jäsen), mutta hänen ajamansa politiikka on äärimmäisen Kokoomus-henkistä. Voi olla, että linja muuttuu sen mukaan mikä puolue milloinkin maata johtaa, mutta nyt tilanne on hyvin selvästi näin.

Usein kuulee Yleä kutsuttavan demarien suosijaksi tai milloin miksikin, mutta täytyy huomioida että isoon yritykseen kuuluu runsaasti toisistaan varsin riippumattomia osastoja. Vaihtoehtoisia näkemyksiä esittänyt MOT-ohjelma on ollut yksittäisen toimittajan työtä, omanlaistaan ohjelmatarjontaa tarjoileva TV2 taasen tuotetaan osin Tampereella, vaikka yhteistyötä Pasilan kanssa toki on.

Eilisissä uutislähetyksissä TV1 ei esittänyt Soinin perusteluja lainkaan, mutta käytti sen sijaan runsaasti aikaa Keskustan ja PS:n haukkumiseen. TV2:n lähetys tulee samasta studiosta ja siinä käytettiin samoja inserttejä, mutta jotenkin sinne oli Soinista saatu mahdutettua paljon parempi klippi, eikä lähetyksessä väitetty, että Soinille olisi annettu laajoja erityisoikeuksia äänestää kaikissa EU-asioissa hallitusta vastaan, kuten Uosukainen TV1:n uutisissa väitti.

http://areena.yle.fi/video/1307729830449
http://areena.yle.fi/video/1307733554047

Anna Halonen

Kertokaapas nyt hyvät tietäjät ja viisaat, tulemmeko me suomalaisina tilanteeseen jossa meidän rahamme ovat menetetyt, vai uskooko joku niitä saatavan takaisin ja jos, milloin ja keneltä?

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Eikös se ollut just joku sellainen uutinen, että Portugali maksaa noin 8000 vuoden sisällä velkansa. Kreikasta oli tänään jotain juttua, että vaikka se saisi puolet veloistaan anteeksi, niin siltikään ei selviä. Espanja tulee kaatumaan muiden syliin vielä tämän vuoden sisällä ja sen jälkeen Italia.

Käyttäjän OlliPusa kuva
Olli Pusa

Epäilen vain, että Italiallakin on niin paljon lainaa, että vaikeaa tekee. Näissä talkoissa riittää töitä kaikille halukkaille.

Käyttäjän gagarin kuva
J. Gagarin

Oikeastaan kysymys on siitä missä vaiheessa katsomme kuuluvamme Euroopan "liittovaltioon".

USA:ssa ei yhtäkään osavaltiota jätetä osavaltion hallituksen velkakurjuuteen, vaan aina pidetään huolta siitä, että koko maan etu tulee huomioiduksi.

Ei Suomessakaan jätetä Lieksaa oman onnensa nojaan, jos se ei valtion viitoittamien kehitystasomääritysten mukaan suoriudu menoistaan. Kyllä sen vauraampi Suomi kustantaa tavalla tai toisella.

Tässä tulemme siihen syvälliseen impivaaralaisuus contra ei-impivaaralaisuus dilemmaan.

Käyttäjän OlliPusa kuva
Olli Pusa

Ihanko oikeasti haluat, että asukasluvultaan suuret välimeren maat demokraattisesti päättävät vähäväkisempien mutta vauraampien ja paremmin hoidettujen pohjoisen maiden varojen jakamisesta?

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Niin siis eikös Jugoslaviassakin alkanut hajaantuminen, kun mm. Slovenia kyllästyi pumppaamaan rahaa perseileviin Jugoslavian osiin.

Henri Kangas

"USA:ssa ei yhtäkään osavaltiota jätetä osavaltion hallituksen velkakurjuuteen, vaan aina pidetään huolta siitä, että koko maan etu tulee huomioiduksi."

Nyt taisi tulla vähän extratietoutta... Kyllä Yhdysvalloissa jokainen osavaltio on vastuussa omasta taloudestaan. Teoriassa myös konkurssi on mahdollinen - kuten esim. Kaliforniassa on viime aikoina ollut lähellä. Tosin siellä osavaltiot korjaavat itse tilanteensa, koska haluavat säilyttää paikkansa kansallisissa edustuselimissä.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Ollaan mekin jokapaikkaan oltu menossa. Silloin, kun Tito vielä eli, isä halusi meidän muuttavan Adrianmeren rannoille, sitten myöhemmin olin äidin kanssa muuttamassa Ceyloniin.

Anna Halonen

"laajat erivapaudet"? Onko joku täällä todellakin niin tyhmä, että ei tajua miten mitätön merkitys tuollaisilla "erivapauksilla" olisi? Ehei, ette kai te NIIN tyhniä voi olla .. vai oletteko sittenkin, huh?!

Käyttäjän MarkoKunnari kuva
Marko Kunnari

Hyvä kirjoitus!! Täällä jotkut itkee sitä ettei Soini ollut tarpeeksi tyhmä höynäytettäväksi, mutta ymmärtäähän sen kun itseään on vanhat puolueet kussut silmään minkä kerkeävät vuosikymmeniä! Eipä persuja pystytty höynäyttämään ja tämähän on niiiiiiiiiiin epistä, kun se oma puolue on kussut aina vaalilupauksissa silmään. Eihän tällainen peli vetele!!? :D Äkkiä persut ruotuun!!

Käyttäjän riku03 kuva
Risto Laine

Näitä valtapuolueita vaivaa impivaaralaisuus, kun eivät tiedä mitä ympärillä tapahtuu.
Sitten he syyttävät perussuomalaisia siitä, kun he eivät ota vastuuta levittää verorahoja pitkin eurooppaa. Kummaa porukkaa nämä kokkari kyky ihmiset.

Suomea on hallinnut viimeiset 20 vuotta lapsilauma ja rosvoporukka.

Käyttäjän Hermits kuva
Tomi Virtovuo

Hyvä kirjoitus taas Helenalta ja Risto sanoi osuvasti ettei nää vanhat puolueet tajua mitä ympärillä tapahtuu. Äänestys prosentti on ollut laskussa ennen näitä vaaleja koko ajan jo pidempään. Ihmiset ovat oppineet tulemaan toimeen omin avuin jotenkuten ja hallitus...Taitaa heidän valtansa olla vain eduskuntatalolla,tölikässä ja siinä keskustan alueella yleensäkin. Tosin kuullut sieltäkin päin aika härskejä juttuja. Soini...Mieletön mies! Siitä digataan täällä stadissa aika paljon. Täällä kunnioitetaan suoraselkäistä miestä ja Timppa vielä politikko!? PS tulee olemaan seuravissa eduskuntavaaleissa toiseksi isoin puolue täällä helsingissä, täällä on vielä noita liituraitoja sen verran et kokkelit säilyy heikentyneenä ykkösenä,...ehkä. Otetaan kesä iisisti ja syksyllä pistetään nää "Pellet" sixpakit koville...hetki alkoholimainontahan on kiellettyä vai, no kuiteskin varjot ei voimistele kauan enää. En usko tämän hallituksen kestävän

Käyttäjän wonterghem kuva
Freddy Van Wonterghem

Laajat erioikeudet luvattiin perussuomalaisille EU asioissa?

Eli, olisi ollut lupaa äänestää jopa kaksi kertaa vastoin muun hallituksen linja EU asioissa.

Käyttäjän gaff kuva
Samuel Virkiö

Saduissakin saa aina kolme toivomusta. Ja ne toteutuu.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Sataprosenttinen yhtymiseni Helenan kirjoitukseen.

Toiseksi nyt pitää päästä askel eteenpäin eli ei riitä Soinin tavoin sen hokeminen, että nykyinen europolitiikka "ei toimi". Mikä on Euroopan toisenlainen kehityssuunta (talous, yhteiskunta, ihmiset, kulttuuri, sivistys, politiikka)? Tätä pitäisi nyt pohtia suurella antaumuksella. Kataisen 'hallitus' sitä ei varmasti tee.

Uutta ajattelua, ajatuspajaa. Tässä mielessä oli järkyttävä tieto se, että Kataisen hallitusneuvotteluissa valtion tuki ajatuspajoille aiotaan entistä enemmän sitoa nykypuolueille. Tätä kaappausta ajavat kokoomus ja vihreät (Panu Laturi, kukas muu).

Ajattelun lisäksi tarvitaan poliittinen kapina.

http://www.vihrealanka.fi/uutiset/suomalaisten-aja...

(Innostuin kirjoittamaan aiheesta lisää:
http://juhanikahelin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/7559... )

Käyttäjän ejohansson kuva
Yksi Turkkulaanen

Ne kaikki muut pelkäävät meitä Perussuomalaisia niin maan perhanasti. Se, että ne mölisevät niin kauheasti ja koko ajan, kertoo siitä. Itse asiassa mitä enemmän ne syyttelevät, sen parempi.

Aina siihen asti, kunnes meitä ruvetaan saattelemaan leireille...

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Nuo tulevat hallituspuolueet tietävät, että heidän kannatuksensa tulee laskemaan kuin lehmän häntä ja päätyy luultavasti johonkin haisevaan läjään sitten lopulta, ja oppositioon jättäytyvällä PS:llä on aikaa paitsi koulia kansanedustajiaan, kerätä jengiinsä lisää fiksua porukkaa ja kasvatella kannatusprosenttejaan. Sitten kun tulee oikea hetki, niin PS iskee semmosen jytkyn pöytään, että huh huh!

Muuten ihan ok, mutta kyllä mie edelleenkin ihmettelen vasureita ja kristillisdemukoita, että miksi ne lähtevät tuohon huttuun mukaan.

Käyttäjän karikulmala kuva
Kari Kulmala

Just niin kuin kirjoitat! Vielä jos saadaan samaan hallitukseen arvoiltaan erilaiset vihreät ja kristilliset niin hyvä tulee! Vai tuleeko?

Käyttäjän juhoanttila kuva
Juho Anttila

Sen oikean hetken, oikein Suomen kohtalonhetken piti olla jo.

Ei elämää, eikä edes politiikkaa voi rakentaa loputtomasti sitku-ajattelun varaan.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Juho, tuokin on osaltaan totta, mutta antteeksi jos kysyn, minkä hetken piti olla jo?

Käyttäjän juhoanttila kuva
Juho Anttila

Meinaan, että ennen vaaleja oli kävi eritoten Homma-leirissä, JH-a:n säestämänä, kauhea tohina siitä, kuinka nyt menneet vaalit olivat se kohtalonhetki, viimeinen mahdollisuus muuttaa Suomen suunta niin maahanmuutossa kuin myös vähän myöhemmin kuvaan nousseissa Eurooppa-kuvioissakin.

Vaalien jälkeen, kun oppositioon sitten mentiin, on ääni muuttunut kellossa. Nyt sitten puuhataan sitä vielä isompaa jytkyä niihin seuraaviin vaaleihin. Niiden jälkeen varmaan mietitään taas, miten kannatus olisi kehittyisi parhaiten sitä seuraavissa vaaleissa jne.

En tiedä, onko sitä kukaan muu huomannut, mutta Perussuomalaisilla (pitäen sisällään niin puolueen edustajat kuin kannattajatkin) on kommunikaation sävy muuttunut. Nyt ei olla niinkään enää tekemässä kaikkea suomalaisen ihmisen ja suomalaisuuden hyväksi, sitä luvattua muutosta. Sen sijaan pohditaan yhä enemmän, miten Perussuomalaisten kannattaa toimia, jotta "meidän" puolueen kannatus ja uskottavuus olisi seuraavissa vaaleissa mahdollisimman korkealla tasolla.

Lyhyesti sanottuna: Perussuomalaisista on tullut omaa menestystä keskiössä pitävä puolue muiden vastaavien joukossa.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Hmmm... siis itse ajattelisin niin, että koska nyt enemmistö eduskunnan jengistä ajaa sitä vanhaa EU-politiikkaa ja muutenkin ollaan mitä ilmeisimmin jatkamassa sitä linjaa, jota viime vaalikaudella hallitus ajoi, niin Perussuomalaiset kuitenkin vähemmistönä ovat kuitenkin eduskunnassa vähemmistönä mielipiteineen. Koska heidän ajatusmaailmansa on radikaalisti toisenlainen kuin muilla, niin ei heillä ole tavallaan muuta mahdollisuutta kuin jäädä odottelemaan, että mihin tuo touhu tulee menemään ja sitten seuraavissa vaaleissa se nähdään, että kannattiko vaiko ei. Itse olen sitä mieltä, että Perussuomalaisten kannatti nimenomaan jäädä oppositioon siitä syystä, että he voivat odotella sitä, nouseeko PS:n kannattamien arvojen ja asioiden kannatus kansan keskuudessa vai oliko se jytky sitten siinä vajaassa 20 prosentissa. Tavallaan hieman hassua onkin se, että EU:n lähitulevaisuus tulee ratkaisemaan Perussuomalaisten tulevaisuuden.

Käyttäjän juhoanttila kuva
Juho Anttila

No sehän tuossa on, että Perussuomalaisilla on, tai ainakin piti olla, aika paljon muitakin teemoja. EU-kysymysten kohdalla on tosiasiassa yksi ja sama, onko Perussuomalaiset hallituksessa vai oppositiossa. Niissä varsinaiset kohtalonkysymykset ratkaistaan muualla. Perussuomalaiset ei oppositioon jäädessään vaikuttanut ajamiinsa asioihin siis millään tavalla, ellei jopa negatiivisesti.

Toisaalta, jos Perussuomalaiset olisi hallitukseen lähtenyt, olisi heillä silti ollut parempi mahdollisuus vääntää EU-linjaa edes hieman lähemmäs omia tavoitteitaan. Jos lannoite Euroopassa läjähtää tuulettimeen oikein kunnolla, olisi hallitusvastuussa olevalla puolueella vielä parempi paikka määritellä, miten muuttuneeseen tilanteeseen reagoidaan. On turha odottaa, että Euroopan kaatuessa Suomen hallitus menisi automaattisesti nurin ja Soinin porukka kutsuttaisiin korjaamaan jäljet.

Tässä tasapainotellaan kannatuksen tavoittelun ja vaikuttamisen välillä. Jos tavoite on saada edistettyä omia asioita, hallitukseen kannattaa mennä aina, vaikka joutuisi tekemään rajujakin kompromisseja. Vaikutusmahdollisuus on silti käytännössä aina parempi kuin oppositiossa.

Kannatuksen kannalta tällaisella toiminnalla on vain negatiivisia vaikutuksia. Mitä enemmän joutuu antamaan myöten, sitä enemmän äänestäjät pettyvät. Mitä tiukemmin ja ehdottomammin on omaa linjaansa vaalikampailun aikana huutanut, sitä vähemmän on jättänyt itselleen pelivaraa.

Se, joka jättäytyy oppositioon "kasvattamaan kannatustaan" nostaa joka tapauksessa käytännössä aina oman kannatuksen määrän tärkeämmäksi kuin ajamansa asiat. En ainakaan itse näe oikein kauhean uskottavana viestiä "neljän vuoden päästä sitten katsotaan", koska siihen väliin jää neljä vuotta, jolloin kukaan ei ole edes yrittämässä niiden itselleen tärkeiden asioiden ajamista.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

No mutta selväähän on se, että nyt tullaan näkemään tosi rajuja leikkauksia monistakin sellaisista kohteista, jotka tuntuvat nimenomaan pienituloisten elämässä, ja elinkustannukset tulevat nousemaan, mm. ruoka ja energia kallistuu koko ajan ja elämisen hinta nousee. Perussuomalaiset tietävät tuon ja eivätkä halunneet olla mukana hallituksessa, jota suomalaiset tulevat vihaamaan :)

Käyttäjän juhoanttila kuva
Juho Anttila

"Perussuomalaiset tietävät tuon ja eivätkä halunneet olla mukana hallituksessa, jota suomalaiset tulevat vihaamaan :)"

No tähän voisi sitten jo ruveta huutelamaan sitä vastuunkantohaluttomuuspointtia. :)

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Hmmm... ehkä kuitenkin itse miettisin ennemmin sitä, että miksi Urpilainen ei sittenkään lähtenyt vetämään hallitusneuvotteluja, jolloin SDP, KD, VAS ja PS olisivat päässeet ajamaan niitä asioita, joilla eduskuntaan vaaleissa ratsastivat. Kuitenkin heillä oli monia yhteisiä teemoja ennen vaaleja ja varmasti olisivat löytäneet myöskin kultaisen keskitien arvomaailmoistaan, jolla olisivat voineet tarjota sen vaihtoehdon ja muutoksen, jonka puolesta ihmiset äänestivät. Jostain syystä tästä ei nyt puhuta, ainoastaan ilkutaan Perussuomalaisille.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

"miksi Urpilainen ei...?". Lue Ari Alsion blogi, "sätkynukkehallitus". Sieltä löydät vastauksen!

Käyttäjän juhoanttila kuva
Juho Anttila

"Urpilainen ei sittenkään lähtenyt vetämään hallitusneuvotteluja, jolloin SDP, KD, VAS ja PS"

Pitäisi varmaan kirjoittaa tästä se oma blogi, kun asia tuntuu kovin monelle olevan yhä epäselvä. Lyhennetty versio:

SDP on reaalipolitiikaltaan aivan yhtä euromyönteinen puolue kuin Kokoomus. SDP:n ja PS:n väliset neuvottelut olisivat olleet aivan yhtä vaikeita kuin Kokoomuksen ja PS:n väliset, sillä erolla, että ilman Kokoomusta pelivaraa olisi ollut vielä vähemmän. Ei Urpilainen tahdo Kataisen tilalle sellaiseen tilanteeseen, joka on lähtökohtaisesti vielä Kataisenkin tilannetta tukalampi.

Käyttäjän retku83 kuva
Mikko Saari

Tuossa Anttilan perussuomalaisten oppositioon jäämisen mietelmässä on paradoksi. Asioita saa paremmin ajettua kun kannatus pysyy hyvänä. Uskottavalla puolueella on parempi kannatus pitemmällä tähtäimellä jos kansa tykkää sen puolueen ajamista asioista ja henkilöistä ja mielikuvista, näin näkisin persujen kohdalla. Kannatuksen nostaminen ja epämieluiseen hallitukseen meno ovat samanluontoisia asioita, molemmilla voi ajaa omia asioita. On toki sitten eri asia onko Soini, persut, kokkarit tai ketkä tahansa enemmän vallanhimoisia kuin asioiden ja äänestäjiensä puolesta toimivia noiden sanojen takana. Mutta epämieluisaan hallitukseen meno, epäimieluisaan sen takia ettei siellä saa niitä tärkeitä asioitaan tässä tapauksessa ajettua koska Katainen on taitavana kauppamiehenä vängännyt viimeiseen asti tiukat ehdot, tehnyt selväksi että opportunistisimmat palkitaan näin rumasti sanottuna. Kannatuksen nostattaminen on omien asioiden ajamista sitten neljän vuoden päästä, todennäköisesti. Tähän on kova usko, tuskin oppositioon muuten niin ehdottomasti jättäydyttäisiin. Ja tässä kohtaa oppositioon jättäytyminen oli rehellisempi vaihtoehto noista kahdesta asioiden ajamisen kannalta. Vaalien alla tehtiin edelleen selväksi, että EU-tuet olisi kynnyskysymys persuille. Se tarkoittaa käytännössä sitä että niistä pidetään mielummin kiinni kuin muista ajetuista asioista. Miten sen muuten voi ymmärtää?

Käyttäjän maximilian kuva
max vaaltio

Sdp on lippos paavosta asti ollut oikeistolaisempi puolue kuin kokoomus,jos vaan mahdollista.Eivät halua ajaa syvien kansanrivien asiaa.Yrittävät vain vanhalla ratsulla ratsastella,että ovat muka työväen puolue.Jos ilmoittaisivat ääneensä oikeistopuolueesta,prossa putoisi viiteen.

Käyttäjän SimonWahlroos kuva
Simon Wahlroos

Hei mutta te neljän vuoden päähän tähyilevät ette tainneet ymmärtää että kunnallivaalit ovat pian edessä ja paikallistason rehelliseksi koetun puolueen vaalivoitto takaa paljon kattavamman vaikutusmahdollisuuden sekä kannatuksen kasvattamisen, kuin EUskuntatalossa tapahtuva liittovaltion hanurin nuolenta. Nimimerkillä: First we take Soinin kunta then we take the rest.

PS. Vaikka ulottuuhan ne EU lonkerot kuntiinkin asti vaan silti paikallistasolta lähtee kuitenkin spontaanimpi vastarintaliike, kuin valtakunnan tasolta. Ainoa ongelma on media joka pelaa PSn paitsioon, mutta vaihtoehtoiset lehtitalot ja TV voivat olla vielä suosittuja kun niitä pyörittää PS.

Jouni Hölttä

Kokoomuksenhan pidi luoda Paremminvointivaltio, vai mikä se vaalimainos oli? Nyt se on kasaamassa TUHONTIENHALLITUSTA!

Käyttäjän mushroom kuva
Vesa Halmetoja

Soinin sydän on puhdas; as seen on pic:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011061113875825_u...

Lieneekö sattumaa vai taitava rajaus kyseessä :)

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Mitäs apua siitä Soinista ja Perussuomalaisista on enää siinä vaiheessa, kun homma on karilla? Jos on tietoa, miten asiat pitäisi hoitaa, ja taitoa tehdä se, niin sitten mentäisiin sinne, missä asioista päätetään. Vaikka väkisin. Eikä viisastella sitten jälkeenpäin, että mitäs minä sanoin. Se ei paljoa lämmitä.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Miten vähemmistössä näkemyksineen oleva puolue muka pystyisi vaikuttamaan hallituksessa?

Käyttäjän juhoanttila kuva
Juho Anttila

Jos juttu on on/off, niin sitten ei olekaan. Siinä vaiheessa, kun ryhdytään katselemaan harmaan sävyjä, rupeaa vähemmistönkin mielipiteellä olemaan vaikutusta.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Monipuoluedemokratiassa se on vain niin, että hyvin harvoin yhdellä puolueella on enemmistö. Vastauksena kysymykseesi kysyn, että miten ihmeessä Suomessa on syntynyt kymmeniä enemmistöhallituksia, vaikka millään puolueella ei ole ollut enemmistöä?

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Noin äkkiä katsoen on vaikeaa koota käsillä olevista aineksista hallitusta, jossa joku puolue tai näkemys olisi puhtaasti enemmistönä.

Homma näyttää aika selvältä. Perussuomalaiset sanoivat ei. Sen jälkeen Katainen joutui valitsemaan kolmesta vaihtoehdosta: luopuu tunnustelijan tehtävästä, yrittää KOK+SDP+KESK tai yrittää vielä kerran alkuperäistä noin 6 puolueen vaihtoehtoa. Eli Keskustan vaihtoehdot siinä vaiheessa, kun Perussuomalaiset lähtivät, ei ollut enää pelkästään omissa käsissä. Eikä asioita voi vetkuttaa ikuisesti. Joskus on tehtävä joku päätös. Ja niiden päätösten kanssa on elettävä. Siihen saakka, kun tulee seuraava päätöksen paikka.

Käyttäjän maximilian kuva
max vaaltio

Hallitushaan kaatuisi milloin mistkin syystä.Jos sen sisällä ollaan koko ajan eri mieltä.Persujen vuoro tuleeEEEEE.

Käyttäjän VILENIN kuva
Aimo Remes

Näillänäkymin tulee kolmen työväenpuolueen perusrungolle tosi vahva vähäväkistä kansanosaa ja oikeusvaltiota hoivaava hallitus kun suuruusjärjestyksessä Kokoomus,SDP ja Vasemmistoliitto työväenpuolueista saavat ohjelman ja tavoitteet sovittua.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Voipi olla ihan viisasta katsoa nyt mitä Saksassa alkaa asian tiimoilta tapahtua. Nämä laina- ja takauspaketit eivät oo siellä ollenkaan suosittuja, vaikka heidän lainarahoillaan sentään kreikkalaiset ja porttogaalitkin ostelevat saksalaisia tavaroita (mm. sotakalustoa).

Käyttäjän Hermits kuva
Tomi Virtovuo

Kuulin jostain että saksa pistäs hanat kiinni. Espanja tai Italia kumminpäin vain riittää. Siellä mietitään jo pankki vahinkojen minimoimista

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Saksalainen teollisuus kiittää.

Käyttäjän sinkd kuva
sink d

Asiaa Helena taas kirjoittelee

pelkäänpä vaan että seuraavaa isoa jytkyä ei tule, Suomi lienee jo tuolloin Euvostoliiton liittovaltio ja johtajat ovat virkaan nimitettyjä virkamiehiä joita kansa ei ole äänestänyt. Tai no ehkä siinä on jytkyä tarpeeksi kun porukka viimein tajuaa minkä häkin ovat itselleen rakentaneet.

Käyttäjän AnttiMikkola kuva
Antti Mikkola

Mikä EU:n rahaliitolle sitten olisi vaihtoehto? Onhan se helppoa uhota, että "hähhähhää näytetään niille rysselin rötösherroille ja erotaan eurosta", mutta mikä sen seuraus olisi? Tai pikemminkin mikä sille olisi vaihtoehto? Norja tai Sveitsi ovat huonoja vastauksia.

Kyllä niitä pankkitukia maksettiin markka-Suomessakin ja maksettiin paljon. Aivan samalla tavalla kuin Eurossa myös markka-Suomessa syydettiin rahaa alueille, joiden talous ei ollut kunnossa. Euron alue on vain markkaa isompi.

Mikäli Euroalueen vakauttamiseksi tarkoitetut toimet eivät tuo ratkaisua voidaan tietysti harkita nyt nettomaksajina olevien maiden irtautumista omaksi Pohjois-Euroopan euroalueeksi.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Minä en ollenkaan ihmettelisi sitä, että olisin tuntemuksieni kanssa täysin väärässä ja Perussuomalaiset olisivat väärässä, mutta entä sitten jos ollaankin menossa kohti Euron romahdusta eikä täällä tehdä mitään muuta kuin myötäillään sitä yhtä totuutta?

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Omien tuntemuksien mukaan (+hiukan tietoakin, jos sitä jostain sattuu löytymään) sitä on itekunkin mentävä.
Kiina ja Saudi-Arabia + jotkut öljymaat yrittävät myös pitää korttitaloa pystyssä sijoituksiensa takia. Suomi tässä joukossa on minullekin mysteerio.

Käyttäjän juhoanttila kuva
Juho Anttila

Suomella on aika paljon velkaa ja velanottotarvetta. Ei ole ihan helppo juttu, jos sen potin ehdot muuttuvat radikaalisti velallisen kannalta huonommiksi. Arvoitusta kannattaa ehkä pohtia tämän näkökulman kautta.

Käyttäjän ejohansson kuva
Yksi Turkkulaanen

Kuules Juho, sen velan olette te kokkarit ottaneet. Alkakaas maksella poies jo pian!

Käyttäjän Hermits kuva
Tomi Virtovuo

Juuri näin. Kaikki kokoomusta äänestäneet maksakoot omilta tileiltään velat pois

Käyttäjän Hermits kuva
Tomi Virtovuo

Nimenomaan Pohjois-Euroopan euro alueeksi. Britit haluais siihen mukaan ja ehdottaneetkin sitä. Näin olisi alunperinkin pitänyt tehdä

Ilkka Järvelä

Valtapolitiikka rules. Ainakin niin kauan kuin kansalla ei ole edes mahdollisuutta äänestää muuta kuin sitä.

On aivan samantekevää, äänestätkö Kokoomusta, Keskustaa vaiko SDP:tä. Pääsipä tuosta kolmikosta hallitukseen sitten mitkä kaksi hyvänsä, mikään ei muutu. Kavereikseen valittu kaksikko ottaa muutamia pikkupuolueita luodakseen illuusiota siitä että valta ei ole vain suurten käsissä. Ja mikäs siinä kun kaikki noista pikkupuolueista kannattavat täysin ehdoitta suurten puolueiden politiikkaa.

Tottakai nuo valtapuolueet väittää muuttavansa asioita aina ennen vaaleja. Kuten nyt SDP ennen vaaleja väitti olevansa EU-kriittinen ja väitti suostuvansa EU-tukipaketteihin vain jos mukaan saadaan pankkien ja sijoittajien vastuu. Nyt nuo puheet ovat muistona vain: niiden avulla saatiin roppakaupalla ääniä, se riittää, nyt demaritkin on valmiita toimimaan kuten aina ennenkin. Siinä ei lupaukset kansalle paljoa paina tai siis ei meinaa yhtään mitään.

No on kuitenkin toi Persut jotka eivät suostu tukemaan valtapuolueiden politiikkaa. Taisi tulla kokoomuslaisille huonot housihin tajutessaan että asia on oikeasti noin, ei vain vaalipuheissa, kuten kaikilla muilla. Koittavat kokkarit sitten väittää että Persuille olisi myönnetty erivapaus hallituksessa suhteessa EU-tukiin ja samalla syyttää Persuja vastuuttomiksi. Hyvä yritys mutta ei mene läpi.

Vaalien jälkeen käytiin keskusteluita siitä että Persujen heikkoutena on se että porukka ei pysy kasassa. Vaan miten on käynyt? Persujen rivit ovat pysyneet yhtenäisinä, esim Kokoomuksen ja Kepun eivät ole vaan puolueiden sisältä on kuulunut voimakasta kritiikkiä hallituksen EU-tukipolitiikalle.

No hallitus vissiin saadaan pystyyn ilman Persuja, ei hätää sen suhteen. Valtapuolueiden hätä on siinä että nyt kansalla on oikeasti vaihtoehto joka ei petä ja asioita ei voi neuvotella muuksi kabineteissa kansakunnan selän takana. Niinkuin aina ennen pystyi.

Käyttäjän andres kuva
Pentti Järvi

Jep. Ilkan kommentti kruunaa Helenan pläjäyksen. (veljpoika arvostaa korkealle H:n kirjoitukset, vaikkei tykkää kirjoilusta :) :)

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

a) Kansa on huonomuistista ja äänestää aina sitä, johon pystyy parhaiten samaistumaan lupausten perusteella.
b) Suurin osa kansasta äänestää kuitenkin niitä, jotka yrittävät TEHDÄKIN jotain, ei vain huudella, että menee päin persusta.

Edesmennyt professori Mauri Luukkala muistaakseni totesi jossain suomalaisen ja anglosaksisen toimintatavan eron seuraavasti. Jos anglosaksisessa kulttuuriympäristössä joku esittää palaverissa idean, heti nousee joku, joka esittää, kuinka se toimisi vielä paremmin. Suomalaisessa ympäristössä nousee joku, joka kertoo, miksi idea ei missään tapauksessa voi toimia. En nyt ihan keksi, miten tämä täsmälleen soveltuu hallituksen muodostamiseen. Jotenkin kuitenkin haiskahtaa, että tässä on kaksi kuukautta enssijaisesti upotettu toisten ajatuksia.

Käyttäjän maximilian kuva
max vaaltio

Juuri näin se on!!!! Järvelä.

Käyttäjän helihamalainen kuva
Heli Hämäläinen

Olen miettinyt mitä tämä porukan marssittaminen vihollisen pistimiin oikein on.

Mutta ilmeisesti se on vanha perinne.

http://www.youtube.com/watch?v=0bYcEcTKJv0

Käyttäjän SimonWahlroos kuva
Simon Wahlroos

Näinhän se on kun nykyään sodat käydään talousrintamilla ja taas ollaan pian Saksan kanssa samassa jamassa tässä valtiojärjestelmässä rahoittamassa köyhiä maita.

Perussuomalaisten realistisena vaihtoehtona harjoittaa EUkriittistä politiikkaansa lienee vain itsenäisen Perus-Suomen erottaminen EU-Suomesta, mikä voi johtaa aseellisiin konflikteihin siellä mihin EUraha on päästetty dominoimaan paikallista yritysmaailmaa, eli kaikkialla, joka muuten salataan tehokkaasti.

Käyttäjän SimonWahlroos kuva
Simon Wahlroos

taas tuplapostaus vahinko-
Noh lisättäköön että salaamista harrastaa myös kunnallistasolla Kokoomus ja varmaan muutkin EU-myönteiset puolueet tarvittaessa.